SP Gelderland: gratis OV in daluren kost ruwweg 40 miljoen euro

Als het aan de SP in Gelderland ligt, wordt het openbaar vervoer in de daluren voor alle reizigers in die regio gratis. De inschatting is dat dit te realiseren is voor een bedrag van ongeveer 39 miljoen euro. Het openbaar vervoer zou hierdoor fors aantrekkelijker wordt. Dat is goed voor de mobiliteit en goed voor het milieu, omdat hierdoor minder mensen de auto pakken.

De SP heeft hiervoor een plan geschreven en probeert nu reizigers enthousiast te krijgen hiervoor. De SP vindt dat een extra impuls in het openbaar vervoer in Gelderland nodig is. In de steden en tijdens de spitsuren wordt het namelijk steeds drukker, terwijl de bussen grotendeels leeg rondrijden in de daluren en richting minder bevolkte wijken of dorpen.

Afbraak OV

De SP spreekt over een afbraak en achteruitgang van het OV in de afgelopen jaar. “De provincie en ov-bedrijven willen alleen nog maar investeren in druk bezette lijnen en verwaarlozen dorpen en wijken waar wat minder reizigers naartoe willen”, licht SP-Statenlid Maurits Gemmink toe. “Het gevolg is dat de bereikbaarheid daar enorm achteruit gaat. Wij zeggen: draai het om. Schrap geen lijnen maar verleid de mensen om in de bus te stappen, door bussen buiten de spits gratis te maken.”

SP begrijpt dat dit besluit geld zal kosten, maar benadrukt dat het OV hierdoor wel aantrekkelijker wordt. “De bussen en regionale treinen rijden in de daluren voornamelijk rond op de subsidie van onze provincie. De provincie Gelderland is jaarlijks zo’n 130 miljoen euro kwijt aan de openbaar vervoersconcessies. Als wij toch met z’n allen betalen voor slecht bezette bussen en treinen, dan kunnen we het openbaar vervoer in de daluren net zo goed vrij reizen maken.”

Miljoenen

Een ruwe schatting heeft uitgewezen dat deze maatregelen tussen de 29 en 39 miljoen euro gaat kosten. Daarbij gaat het wel om een erg grove schatting. SP erkent dat de provincie geen inzage heeft in de verdiensten van de concessiehouders aan de kaartverkoop in de daluren. Maar het bedrag van bijna 40 miljoen is te verwaarlozen in vergelijking met maatregelen die worden genomen om de filedruk te verlichten.

“De samenleving investeert een kleine miljard in het doortrekken van de A15”, aldus de partij, die er aan twijfelt of dit wel de gewenste effecten heeft. Bovendien krijgt de provincie jaarlijks 155 miljoen euro van het Rijk voor openbaar vervoer en basismobiliteit. Daarvan gaat ook ongeveer 25 miljoen naar OV-infrastructuur, snelfietspaden en fietsvoorzieningen. “De SP is van mening dat OV-geld niet is bedoeld voor het aanleggen van snelfietspaden.”

Bereikbaarheid

Volgens de SP reist in Gelderland slechts 9 procent van de forenzen in de regio Arnhem-Nijmegen met de trein en 7 procent met andere vormen van OV. Dit is een fors verschil met vergelijke stedelijke gebieden in Europa, waar dit percentage kan oplopen tot 50 procent van alle reizigers. Nu voorspellingen uitwijzen dat het steeds drukker zal worden op de weg, vreest de politieke partij dat dure verkeersmaatregelen die forse toename van het wegverkeer niet aankunnen.

Juist daarom is het belangrijk om het om een impuls te geven aan het OV. Daardoor wordt de overcapaciteit beter benut, nemen minder mensen de auto en wordt Gelderland interessanter voor toeristen. Bovendien is dit voor bedrijven een duidelijke prikkel om de werktijden aan te passen. De SP wijst erop dat er ondertussen al ruim 100 steden zijn waar het OV grotendeels of helemaal gratis is. “Het bereikbaar houden van het platteland is van groot belang om de krimp tegen te gaan”, vertelt Gemmink. “Maar het huidige provinciebestuur is daar blind voor.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.