‘Dieselbus één op één vervangen door e-bus mogelijk’

VDL Citea voor Connexxion in AML
Foto: VDL

De ontwikkeling van elektrische bussen is in de laatste jaren zo snel gegaan dat het mogelijk is om dieselbussen één op één te vervangen door elektrische bussen. Hierdoor kan Connexxion voor de opschaling van de elektrische busvloot in de concessie Amstelland-Meerlanden minder bussen bestellen dan enkele jaren geleden was voorspeld. Er waren eigenlijk bijna 160 bussen aangeboden in de tweede lichting, maar de vervoerder verwacht dat 130 bussen voldoende is om het aanbod waar te maken. Dat zei Bart Kraayvanger van Connexxion tijdens een presentatie over zero emissie-vervoer.

Tijdens deze presentatie werden de lessons learned in de concessies Zuidoost-Brabant en Amstelland-Meerlanden gedeeld aan een groot aantal internationale bezoekers. Nederland loopt namelijk op Europees gebied voorop met het aantal elektrische bussen. In totaal heeft de vervoerder al 40 miljoen kilometer gereden met elektrische bussen. In AML rijden de bussen samen nu 30.000 kilometer per dag. In 2021 is het de bedoeling dat de vloot groeit naar 225 elektrische bussen.

Elektrische bussen

De bussen rondom Schiphol gingen in het voorjaar van 2018 rijden. Met 100 bussen startte hier de grootste concessie met elektrische bussen in Nederland. Een positie die de vervoerder eerder overnam van Eindhoven, want hier startte Connexxion-dochter Hermes eind 2016 al met de inzet van 43 elektrische bussen. Daarmee was Connexxion de eerste vervoerder die in één keer zulke hoge aantallen elektrische bussen durfde in te zetten.

De vervoerder is nog steeds erg te spreken over het besluit en gelooft dat elektrisch rijden de toekomst heeft. En de betere accu’s en hogere actieradius maken het dus zelfs overbodig om extra bussen in te zetten. In Eindhoven en voor de concessie rondom Schiphol werden er nog meer elektrische bussen gekocht dan er dieselbussen uitstroomden. Maar inmiddels is het mogelijk om een dieselbus één op één uit te wisselen met een elektrische bussen.

Bovendien is ook de total cost of ownership (TCO) van de duurzamere variant inmiddels zeer dicht bij de TCO van een traditionele dieselbus gekomen, vertelt de vervoerder. Het is dan ook een doelstelling van Connexxion om in komende concessies volledig zero emissie-vervoer aan te gaan bieden.

Batterijcapaciteit

Een goed voorbeeld van de snelle ontwikkeling is de batterijcapaciteit van de bussen in Eindhoven. Op dit moment is die batterijcapaciteit al niet meer te verkrijgen en is dus al ‘ouderwets’. Maar tegelijkertijd zijn er ook verwachtingen heel erg meegevallen. Hoewel leveranciers een garantie op de batterij geven van zes tot tien jaar, blijken de bussen in Eindhoven nog steeds een ‘gezondheid’ van 97 procent hebben.

De vervoerder gaf echter ook enkele tips aan de bezoekers van de presentatie, want Connexxion heeft veel geleerd van de vroege implementatie van de voertuigen. Zo moeten vervoerders altijd rekening houden met een andere manier van een dienstregeling opstellen, omdat de reikwijdte van deze bussen anders is.

Bovendien hebben chauffeurs extra training nodig, maar is het ook van belang om hier niet te vroeg mee te beginnen. Want de chauffeurs moeten de training ook in de praktijk brengen. Als laatste verwissel je als vervoerder een bus door een bussysteem, vanwege de laadinfrastructuur en alles wat daarbij komt kijken.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.