Uithoflijn in december met beperkte frequentie van start

Eerste tram Uithoflijn-040

Bij de start van de exploitatie van de Uithoflijn, zullen er waarschijnlijk in eerste instantie maar zes trams per uur rijden. Zodra het mogelijk is, zal de frequentie worden verhoogd naar twaalf keer per uur. Dit schrijven de Gedeputeerde Staten van Utrecht in een brief.

Eerder dit jaar was er eigenlijk sprake van dat de trams al voor de geplande datum van 16 december 2019 zouden gaan rijden, maar op 29 juli bleek een robuuste dienstregeling nog niet mogelijk. Nu stelt de provincie dat alles op alles wordt gezet om uiterlijk op 16 december te starten.

Extra bussen

“Het uitgangspunt van de planning is om te starten met in ieder geval een dienstregeling van 6 keer per uur per richting (helft benodigde vervoerscapaciteit) en zodra dit mogelijk is, op te schalen naar 12 keer per uur per richting (benodigde vervoerscapaciteit)”, schrijft de provincie nu. “Zolang tram 22 nog niet met de benodigde vervoerscapaciteit rijdt, zijn er aanvullend rechtstreekse busritten tussen Utrecht Centraal en Utrecht Science Park. Hierover zijn afspraken gemaakt met vervoerder Qbuzz.”

De onduidelijkheid over het aantal trams dat per uur kan rijden, wordt veroorzaakt door storingen aan de assentellers waarmee de besturing van wissels en slagbomen mogelijk gemaakt wordt. Maar volgens de provincie is de beperking inmiddels grotendeels verholpen en de verwachting is dan ook dat de problemen in komende maanden volledig verdwijnen. In de testritten kan de frequentie dus ook weer worden verhoogd.

Voor de zekerheid wordt echter wel gewerkt aan een terugvaloptie, waarbij voor de aansturing van een ander systeem gebruik wordt gemaakt. “In de loop van de komende 2 maanden wordt duidelijk of we van start kunnen met de Bombardier assentellers (voorkeur) of tijdelijk gebruik zullen maken van het alternatief. Op deze manier zetten we er alles op in om 16 december 2019 van start te gaan met tram 22”, aldus de provincie.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

4 reacties op “Uithoflijn in december met beperkte frequentie van start”

Leo Iske|16.09.19|21:50

Waar vandaan vertrekken die rechtstreekse bussen naar Science Park?
Niet te hopen dat die vanaf de Jaarbeurszijde vertrekken.

De trams vertrekken vanaf CS Centrumzijde.
Als een tram vol is, zullen de passagiers niet naar de andere kant van het station lopen pen om naar die vervangende bus te lopen. Het eerste alternatief is al de drukke bus 28 die even verderop ook aan de Centrumzijde halteert.

Henk Angenent|16.09.19|16:45

Het drama is niet het gevolg van de keuze voor een tram, maar van het amateurisme en gepruts van de bestuurders en ambtenaren van de provincie en gemeente Utrecht. Daar zit het werkelijke probleem.

Pat Rick|13.09.19|17:24

En mogelijk is het beter om functies, organisaties, congressen van Utrecht en over te brengen in Amersfoort. Dit ligt eigenlijk geografisch nog centraler en kent geen OV problemen zoals Utrecht.

Ook Den Bosch ligt redelijk centraal om functies van Utrecht over te nemen. Zeker nu de verbreding van de A27 niet doorgaat, zal de congestie toenemen rond Utrecht.

Pat Rick|13.09.19|12:29

Het drama van de Uithoflijn laat zien dat men beter voorlopig niet in Utrecht kan investeren. Die stad heeft er verschillende stations bij gekregen, naast extra perronsporen en de enorme uitbreiding van CS. De stad is vragende partij om een extra IC station, maar men zou de bestaande infrastructuur beter moeten benutten. Met het extra geld voor de Uithoflijn had men diverse spoorlijnen in NL kunnen aanleggen/verbeteren. Vanwege o.a. OV-problemen zou de stad ook niet veel moeten groeien tot 2035