Jaar van de waarheid voor grote OV-projecten

Metrostation Noord/Zuidlijn Vijzelgracht
Foto inge

Komend voorjaar wordt duidelijk of het Groeifonds definitief wordt aangewend voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn, verbetering van de Oude Lijn en het innovatieprogramma van de Brainportlijn. In hernieuwde voorstellen is opnieuw de noodzaak voor deze projecten onderschreven en betoogd dat deze meer opleveren dan dat het kost.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

4 reacties op “Jaar van de waarheid voor grote OV-projecten”

Rob Wilders|11.01.22|15:32

Laat de industrie maar eerst een voertuig ontwikkelen dat de snelheid van een huidige bus haalt. Het nu ontwikkelde voertuig rijdt langzamer dan een gemiddelde fietser (zelf ervaren). Het voorgestelde traject is volslagen onzinnig. Al jaren reizen op delen van dit traject weinig mensen met het bestaande OV. Een vrije busbaan zal op geen enkel draagvlak onder bewoners kunnen rekenen. Er is geen behoefte aan een nieuwe mislukking na het Phileas-project.

Pat Rick|10.01.22|12:03

@Kees: Almere moet een volwaardige metroverbinding krijgen met A’dam middels de IJ-meerlijn. Deze gaat dan naar A’dam Zuid, waar de meeste mensen werken. En zou het niet mooi zijn als mensen dan ook door kunnen rijden naar Schiphol? Als mensen dan op de tram willen stappen naar centrum, zouden ze moeten kunnen overstappen op het beginpunt van de de tramlijn (IJ-burg of Strandeiland)

Pat Rick|10.01.22|11:51

Het is dubieus dat de rijkste provincie van Nederland geld moet krijgen uit het groeifonds, voor een PHS-project, dat sowieso uitgevoerd ging worden. En daardoor andere, armere, provincies dus geld ontzegt.

Kees Boer|07.01.22|16:41

Het meest urgent/wens is de Lelylijn daar ik meerdere toezeggingenhad dat met de aanleg voor 2010 zou zijn begonnen;metrodoortrek naar Schiphol lijkt me minder urgent gezien de huidige treinverbinding tussen Amsterdam Zuid en schiphol optimaal is doch voor die omgeving bepleit ik de IJ tram due de doortrek van huidige lijn 26 naar Almere ; over de Grote Belt en in Stralsund zijn dergelijke grote bruggen