Aanbevelingen

Rocov wil overvolle bussen Slagharen aanpakken

Keolis Blauwnet-treinen station Zwolle
Keolis Blauwnet-treinen op station Zwolle. Foto: Sander van Vliet/ProMedia.

Het Regionaal Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Rocov) heeft diverse aanbevelingen gedaan om het openbaar vervoer in Overijssel te verbeteren, dat meldt De Stentor. Een van de belangrijkste kwesties die Rocov aanstipt zijn de overvolle bussen in de omgeving van Slagharen.

Passagiers klagen over de drukte van bezoekers van het attractiepark en de ruimte die kinderwagens, bagage en rollators in de bus innemen. Tevens komt de betreffende buslijn langs het asielzoekerscentrum (azc) in Hardenberg, waar zo’n 700 asielzoekers verblijven en velen afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. “De combinatie van een attractiepark en een azc leidt soms tijdens specifieke perioden van het jaar tot overvolle bussen”, zegt Rocov-voorzitter Henk Bolhaar daarover in De Stentor.

Om de drukte aan te pakken, heeft het adviesorgaan verschillende suggesties gedaan. Deze omvatten het implementeren van een halfuursdienst in plaats van een uursdienst, of zelfs het gebruik van aanhangwagens achter de bussen in samenwerking met attractiepark Slagharen en het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA).

Zwolle – Enschede

Een andere kwestie die Rocov heeft aangekaart, is de verbinding tussen Zwolle en Enschede. Het aantal reizigers tussen Zwolle en Enschede ligt zo hoog dat provincie en vervoerders plannen hebben om van drie treinen per uur op werkdagen naar vier treinen te gaan (twee intercity’s en twee sprinters). Zonder verdubbeling van het spoor en het vergroten van perroncapaciteit op station Hengelo ziet de adviesclub dit niet gebeuren.

Rocov adviseert station Hengelo aan te kloppen bij de rijksoverheid voor financiële steun. “Het station wordt ook gebruikt door NS-treinen, de internationale trein Amsterdam – Berlijn en goederentreinen. Met meer perroncapaciteit is het mogelijk dat hier meer treinen kunnen rijden zonder vertraging.” Dat is te lezen in een brief die de consumentenorganisatie richtte aan het provinciebestuur van Overijssel.

Klantenservice

Rocov vraagt in de regionale krant ook aandacht voor de klantenservice van het openbaar vervoer. Deze service is nu alleen bereikbaar voor “mensen die langzaam spreken en het ABN voor honderd procent beheersen”, terwijl de robotassistent in de meeste gevallen de vragen van mensen die een medewerker willen spreken niet begrijpt.

Lees ook:

Auteur: Merijn van Merrienboer

2 reacties op “Rocov wil overvolle bussen Slagharen aanpakken”

asierts|08.08.23|22:14

Voor de goede orde: mbv passeerspoor Laag Zuthem kan je op Nijverdal-Raalte-Zwolle in de spitsrichting een kwartiersdienst rijden, ipv de huidige 2+1 trein p/u. Daarnaast levert het Laag Zuthem een spitstreinhalte op (je staat er dan toch stil ivm kruising met IC Zl-Es). Best attractief voor het nu treinloze dorp, als spitsaanvulling op het kleine uursdienst-buurtbusje van Heino naar Zwolle-Zuid.

asierts|08.08.23|18:12

Het is overduidelijk dat ambtenarij, ingenieursburo’s en de vervoerder werkelijk alles verzinnen om honderden miljoenen euro’s vretend dubbelspoor bij het Rijk los te kletsen. Allemaal civieltechnische kolder. De treinen kunnen prima langer gemaakt worden. Vele malen goedkoper & sneller te realiseren. Her & der wat perronnetjes verlengen & seinen & wissels tunen, passeerspoor Laag Zuthem, misschien nog wat klussen met de stroomvoorziening en we zijn klaar. Volgende patient !