Hoofdrailnetconcessie

Spitsheffing allerlaatste optie voor NS

Drukte in de NS-treinen door personeelstekort. Foto: ProMedia/Sander van Vliet.

De NS mag in de toekomst alleen een hoger tarief in de spits vragen als andere opties om te spits te verlichten niet werken. Dat staat in het nieuwe contract dat de spoorvervoerder voor de komende jaren sluit.

De spoorwegmaatschappij moet eerst aantonen dat het niet lukt om de spits te verlichten door het aantal zitplaatsen uit te breiden of om de dienstregeling aan te passen, zo staat in de nieuwe hoofdrailnetconcessie die vanaf 2025 ingaat. Ook moet de NS eerst proberen mensen uit de spits te halen door kaartjes in de daluren juist goedkoper te maken. Pas als die opties niet effectief blijken, mag de NS meer geld vragen voor een kaartje in de spits.

Over de voorgenomen spitsheffing was veel ophef. Reizigers zouden tot wel 2,50 euro meer gaan betalen voor een treinkaartje in de spits. Verder mag de vervoerder niet meer zelf de prijzen aanpassen zonder dat eerst voor te leggen aan het kabinet en de Tweede Kamer. Een aanpassing van de tarieven mag pas vanaf 2026.

Lees ook:

Auteur: Merijn van Merrienboer

Bron: ANP

1 reactie op “Spitsheffing allerlaatste optie voor NS”

Derk Van Dorth|30.09.23|22:47

BTW eraf bij het OV, is dat zo moeilijk? En dan bij de luchtvaart erbij met extra voor de kortste vluchten