Eurostar: onderbreking Amsterdam mogelijk korter dan verwacht
“Samen met ProRail, NS en het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat hebben we een Zwitsers bureau deze zomer de opdracht gegeven naar oplossingen te kijken. Zij zeggen: er is een mogelijkheid om de huidige Eurostar– terminal later te sluiten en de toekomstige terminal eerder te openen. Daar werkt ProRail nu aan”, zegt Cazenave.
Onacceptabel
Het vooruitzicht dat de Eurostar elf maanden niet zou rijden leidde tot veel commotie, onder meer bij reizigersvereniging Rover en in de Tweede Kamer. Elf maanden geen Eurostar is simpelweg onacceptabel voor het kabinet, zei staatssecretaris Vivianne Heijnen. “In een tijd waar de trein het vliegtuig op internationale verbindingen van 500 tot 750 kilometer moet vervangen, is het niet uit te leggen dat Eurostar er zo lang uit ligt”, schrijft het AD.
“Momenteel zijn we nog in overleg. Eind oktober gaan we met zijn allen om tafel zitten en wordt de knoop doorgehakt. Dan blijkt definitief of het mogelijk is of toch niet”, zegt Cazenave tegen de krant. Begin november komt er een definitieve beslissing, laat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in een reactie aan het AD weten.
Paspoort- en bagagechecks
Door een verbouwing op het treinstation Amsterdam Centraal medio volgend jaar kan de hogesnelheidstrein niet vanaf Amsterdam rijden. Blijven rijden tijdens de renovatie is volgens ProRail onveilig. Bovendien is er geen ruimte voor paspoort- en bagagechecks.
“Alle betrokkenen zijn aan het zoeken naar een oplossing”, aldus Heijnen vrijdag kort voor de ministerraad. “Het wordt denk ik lastig om de hele periode gewoon door te blijven rijden. Maar we proberen met elkaar te zoeken naar oplossingen. Ik hoop daar begin november meer over te kunnen vertellen.”
Lees ook: