Parkeermodel simuleert het zoeken naar een parkeerplaats

Tot 70 procent van al het verkeer in een stad kan zoekverkeer zijn.
Tot 70 procent van al het verkeer in een stad kan zoekverkeer zijn.
Tot 70 procent van al het verkeer in een stad kan zoekverkeer zijn.

Auto’s die zoeken naar een parkeerplaats kunnen tot 70 procent van al het verkeer in een stad uitmaken. Planoloog Karel Martens van de Radbout Universiteit ontwikkelde een model waarmee parkeerbewegingen zijn te simuleren en de effecten van tarief- en andere maatregelen zijn na te bootsen.
Het parkeersimulatiemodel van planoloog Karel Martens is gekoppeld aan de digitale stadsplattegrond van een gemeente (GIS). In deze plattegrond zijn straten, parkeerplekken, winkels en woningen opgenomen. Hieraan worden gegevens toegevoegd als parkeertarieven en plaatsen voor vergunninghouders. In het model worden rondrijdende auto’s ingevoerd, in vaktermen: de agents. Vervolgens wordt gesimuleerd: hoe zoekt iemand een parkeerplaats? Hoe ver van zijn plaats van bestemming vindt hij een plaats?
Het model laat zien hoe bezoekend stadsverkeer op zijn beurt het parkeren in de omringende wijken beïnvloedt. Het uitwijkgedrag proberen bestuurders weer aan te pakken met een stelsel van vergunningen en betaald parkeren. Door beter inzicht te krijgen in de samenhang tussen al die parkeerbewegingen, kunnen bestuurders maatregelen nemen. Een voorbeeld: vaak is parkeren op straat even duur als een parkeergarage, of zelfs goedkoper. ‘Door simpelweg het parkeren op straat duurder te maken, kun je al veel zoekverkeer indammen’, zegt Martens. ‘Of door parkeren net buiten het centrum goedkoper te maken is de bouw van een nieuwe parkeergarage wellicht overbodig.’
‘In Tel Aviv heeft ons nieuwe model tot verbeteringen geleid’, aldus Marten die het model ontwikkelde met een Israelische collega. ‘Soms ligt het voor de hand in welke richting je de oplossing moet zoeken, maar met dit model kun je beleidsmakers en bestuurders overtuigen dat dit ook daadwerkelijk de juiste richting is. Met dit model kunnen we nu ook in Nederland voor het eerst de parkeerdynamiek goed in beeld brengen en met harde gegevens onderbouwen.’ Karel Martens wil zijn simulatiemodel graag ook toepassen op het ‘parkeerverkeer’ in een Nederlandse stad: kandidaten kunnen zich bij hem melden.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.