Megaborn lanceert geheel nieuwe visie op verkeersveiligheid: T.O.M.

T.O.M. is de nieuwe innovatieve verkeersveiligheidsvisie van Megaborn. T.O.M. staat voor Techniek, Organisatie en Mens, de drie belangrijkste aspecten die verkeersveiligheid bepalen. T.O.M. is een reactie op ‘Duurzaam Veilig’ en het vervolg, ‘Door met Duurzaam Veilig’.

T.O.M. tracht verkeersveiligheid te toetsen door de drie aspecten infrastructuur, menselijk gedrag en de effectiviteit van de gemeentelijke organisatie in kaart te brengen. De koppeling tussen verkeersveiligheid en kwaliteitsdenken staat voorop.
De verkeersveiligheid van een gemeente wordt met T.O.M. in kaart gebracht. Dit begint met een onderzoek naar de huidige structuur en een ongevallenanalyse, als referentiekader. Hierna volgt de meerwaarde van T.O.M.: een interview met 63 vragen op het gebied van organisatie, menselijk gedrag en technische aspecten. Deze vragenlijst wordt in één of meerdere bijeenkomsten afgenomen. Megaborn heeft een werkwijze ontwikkeld om de uitkomsten te verwerken en om te smeden tot een overzichtelijk advies. Zo komen de sterke en zwakke punten van verkeersveiligheid in een gemeente naar voren. Het resultaat hiervan is een zogenaamde ‘spin’, waarin alle aspecten van verkeersveiligheid een cijfer krijgen. Zo krijgen gemeenten in één oogopslag hun verkeersveiligheid in alle facetten in beeld. Uit het beeld van sterke en zwakke punten vormt Megaborn tot slot een aantal concrete aanbevelingen voor toekomstig verkeersveiligheidsbeleid in een gemeente.
Megaborn heeft een proeftuin-T.O.M. in de gemeente Heerhugowaard uitgevoerd. In een aantal bijeenkomsten is de vragenlijst kritisch onder het daglicht gehouden en getoetst aan de dagelijkse gemeentepraktijk. De gemeente Heerhugowaard is zeer te spreken over de innovatieve waarde van T.O.M. en heeft de bevindingen inmiddels gebruikt voor adviezen aan het College van B&W. Ook is afgesproken om over twee jaar een evaluatie van T.O.M. plaats te laten vinden, om de voor- of achteruitgang van verkeersveiligheid in Heerhugowaard te analyseren.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.