Stichting Fietsparkeren kan fietschaos rond stations oplossen

Breng per station de kosten en de baten van het fietsparkeren in beeld en geef één partij de verantwoordelijkheid voor het fietsparkeren. Dat zijn de belangrijkste adviezen in een rapport van Bureau Berenschot in opdracht van NS, Prorail, het ministerie van Verkeer en Waterstaat en samenwerkingsverband Stedenbaan waarover het Fietsberaad publiceert.

In het rapport roepen de adviseurs betrokken overheden en organisaties op met een ‘andere mindset’ naar het fietsparkeren te kijken. Zij adviseren per station een business case fietsparkeren op te stellen. Dat wil zeggen, alle kosten en baten op een rijtje te zetten. Met een business case kunnen de mogelijkheden voor het verbeteren van de kostendekkendheid duidelijker in beeld worden gebracht. Omdat er zoveel partijen betrokken zijn bij het fietsparkeren, adviseren de opstellers van het rapport een organisatie per station aan te wijzen die de ‘procesverantwoordelijkheid’ op zich neemt. Dat kan een van de betrokken organisaties zijn, in dat geval is de gemeente de meest logische optie. Meer nog zien de adviseurs in op te richten Stichting Fietsparkeren per station of per gemeente. Een dergelijke stichting, waar betrokken partijen via een samenwerkingsconvenant aan zijn verbonden, heeft dan de nodige onpartijdigheid om ‘over de eigen financiële kaders’ heen te kijken.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.