Niet duidelijk of files leiden tot meer ongevallen

Het is niet echt duidelijk of files nu leiden tot meer, of tot minder ongevallen. De verschillende studies spreken elkaar tegen, aldus een onderzoek van de SWOV. Je kunt  verwachten dat filevorming een positief effect heeft op de verkeersveiligheid: in een file is de snelheid per  definitie laag. Aan de andere kant kunnen voertuigen zich achter in de file boren of uitwijken om dit te voorkomen.
Bestuurders kunnen ook besluiten een andere route te nemen die ze langs gevaarlijker wegen naar hun bestemming brengt. Verschillende studies komen tot verschillende conclusies, zo blijkt uit een literatuuronderzoek van de SWOV. Het ene onderzoek rapporteert dat files leiden tot een hoger ongevalsrisico, maar tegelijkertijd in minder ernstige ongevallen. Een ander onderzoek rapporteert een lager ongevalsrisico bij hogere verkeersdichtheden, en weer een andere studie laat geen enkele relatie zien tussen filevorming en ongevalsfrequentie, noch tussen filevorming en de ernst van het ongeval. Bij dreigende filevorming is de kans op een ongeval wel groter, met name kop-staartbotsingen spelen dan een rol. Uit het onderzoek blijkt verder dat de meeste ongevallen plaatsvinden tijdens het ontstaan en het oplossen van een file. Ook dan gaat het om kop-staartbotsingen die vaker gebeuren tijdens de filevorming dan bij het oplossen ervan.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.