Groningen waardeert P+R-terreinen op

Ruimte voor 600 auto’s, uitgebreide voorzieningen op het gebied van veiligheid, reisinformatie en comfort en een overstap op bussen die rijden naar het Centraal Station, het centrum, het UMCG, het Martiniziekenhuis en Zernike. Het nieuwe P+R Hoogkerk heeft veel te bieden, aldus de gemeente  Groningen. De bedoeling is dat ook de bestaande terreinen een facelift krijgen.
Het nieuwe terrein ligt aan de A7 en de N372. P+R Hoogkerk biedt 600 parkeerplekken, op termijn kan er zelfs worden uitgebreid naar 1000 parkeerplekken. Er zijn ook fietsenstallingen en als de vorst uit de grond is, komt er een overdekte fietsenstalling met kluisjes. In de wachtruimte is een toilet voor reizigers en eind februari komen er in de wachtruimte zes dynamische reisinformatieschermen. Over drie weken komen bij de haltes dynamische reisinformatiepanelen. Er is ook aan sociale veiligheid gedacht: er is een verlichtingsplan, de groenstroken en bossages zijn uitgedund, de wachtruimte is zeer open van karakter en ’s avonds surveilleert een beveiligingsbedrijf regelmatig op het terrein.
Rond de ontwikkeling van P+R Hoogkerk zijn diverse projecten in samenhang met elkaar ontwikkeld. De realisatie van een busbaan (binnenkort gereed), een aparte op- en afrit van de A7 voor de bus (gereed in 2012) en de ontwikkeling van het natuurgebied ‘De Peizermaden’. Door de groene uitstraling past P+R Hoogkerk goed in het landschap rond het Eelderdiep. Het terrein is verdiept aangelegd en er is een dijkje om te voorkomen dat autolichten het natuurgebied inschijnen.
Met de P+R Citybus kan zeven dagen per week gereisd worden naar het Centraal Station, het centrum en het UMCG. Daarnaast stopt ook een aantal andere buslijnen bij P+R Hoogkerk.

Op dit moment maken 2,5 miljoen mensen per jaar gebruik van de P+R terreinen rond Groningen. Het streven is een verdubbeling van dit gebruik in 2020. Om dit te bereiken wordt tot en met 2020 meer dan € 29 miljoen geïnvesteerd. Daarvoor worden nieuwe locaties gerealiseerd (Zernike, Driebond), locaties uitgebreid (Haren, Kardinge) en de bereikbaarheid van locaties verbeterd (Europapark). Een ander belangrijk onderdeel is een sterke verbetering van de kwaliteit van de terreinen en de dienstverlening tot het niveau van P+R Hoogkerk. Het is de bedoeling om alle terreinen het komende jaar uit te rusten met voorzieningen op het gebied van veiligheid (verlichting, beheer en toezicht), reisinformatie (herkenbare toegang, tariefsinformatie en tijdsaanduiding) en comfort (overdekte wachtruimte, toiletvoorziening en koffie/snoep/frisdrankautomaten).

In een gezamenlijk project met het Rijk, provincie Groningen, provincie Drenthe en Regio Groningen-Assen realiseert gemeente Groningen diverse maatregelen die vallen onder de noemer Dynamisch Verkeersmanagement. Dit is onderdeel van het landelijke rijksproject ‘Mobiliteitsaanpak’. Eén van de maatregelen is de plaatsing van een dynamisch informatiebord langs de A7 en A28. Dit bord wordt geplaatst voor de afritten naar de P+R locaties Haren en Hoogkerk en toont de reiziger informatie over de beschikbaarheid van vrije parkeerplaatsen, over de vertrektijden van het openbaar vervoer en wellicht later ook over reistijden en tarieven. Deze borden heten MMRI’s (MultiModale ReisInformatie). De reiziger wordt hiermee actief en actueel geïnformeerd over de status van het P+R terrein en de busverbinding, terwijl hij nog in de auto zit. Deze MMRI’s zijn uiterlijk eind 2012 in werking. Het wordt een vernieuwende vorm van informatie geven over P+R, waarbij gebruik wordt gemaakt van de ervaringen van een project in Noord- Holland.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.