Evaluatie Taxiwet: ondernemersvergunning taxi verdwijnt

Wilma Mansveld, staatssecretaris, Infrastructuur en Milieu

De ondernemersvergunning taxi gaat op termijn helemaal verdwijnen. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu gaat nu alvast de wet wijzigen, zodat per 1 januari alvast de vakbekwaamheids-eis voor ondernemers vervalt. Nieuwe taxi-ondernemers hoeven daardoor alleen een VOG te overleggen en 1500 euro aan KIWA te betalen voor de taxivergunning. De CBR-examens voor taxi-ondernemers verdwijnen. Dat blijkt uit de evaluatie van de Taxiwet, die staatssecretaris Wilma Mansveld naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Ook wordt volgend jaar nut en noodzaak van de Boordcomputer Taxi-verplichting opnieuw beoordeeld. 

Om een ondernemersvergunning te kunnen krijgen, moet een ondernemer nu nog een vakbekwaamheidsdiploma halen en een VOG voor ondernemers overleggen. Zonder ondernemersvergunning mag een bedrijf geen taxivervoer verrichten. “De ondernemersvergunning draagt niet direct bij aan de kwaliteit van het taxivervoer, zoals de eisen aan de chauffeur dat wel doen”, vindt de staatssecretaris.

Eis vakbekwaamheid taxi-ondernemer

Voorgesteld wordt de eis van vakbekwaamheid voor de ondernemer af te schaffen. Mansveld: “Van een ondernemer mag verwacht worden dat hij de regelgeving al kent en dat hij een minimaal pakket aan vaardigheden heeft. Op langere termijn wordt overwogen of de ondernemersvergunning als geheel kan verdwijnen, door het afschaffen van de VOG voor taxiondernemers.” Wel blijft de vakbekwaamheid voor individuele taxichauffeurs bestaan; het chauffeursdiploma.

In totaal noemt Mansveld zeven belangrijke wijzigingen die voor het einde van het jaar via een ministeriële regeling moeten ingaan:

  1. Schrappen van het examen voor vakbekwaamheid als onderdeel van de ondernemersvergunning.
  2. Afschaffen plicht voor taxichauffeurs om fysiek vergunningbewijs beschikbaar te hebben in het voertuig.
  3. Mogelijk maken digitale alternatieven voor de verplicht fysiek aanwezige tariefkaart in de taxi.
  4. Wijzigen verplichte uitreiking van een ritbon in verplichte aanbieding, zo mogelijk in digitale vorm.
  5. Schrappen taxameterplicht bij vaste prijsafspraken in het taxivervoer. Voor al het taxivervoer geldt momenteel de plicht om een taxameter te gebruiken. Enige uitzondering is het contractvervoer. Voorgesteld wordt deze uitzondering te verbreden naar alle gevallen waarin voorafgaand aan de taxirit een vaste prijsafspraak wordt gemaakt, bijvoorbeeld door gebruikmaking van ‘apps’.

In de tweede helft van 2016, respectievelijk 2017, worden de volgende voorstellen uitgewerkt en gerealiseerd:

  1. Het schrappen van de plicht voor taxichauffeurs de Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) iedere vijf jaar te vernieuwen.
  2. Het schrappen van de VOG eis voor ondernemers waarmee de ondernemersvergunning op termijn helemaal kan verdwijnen.

Evaluatie Taxiwet

De evaluatie van de Taxiwet werd erg belangrijk vanwege de opkomst van UberPop. Hierbij verrichten particulieren taxivervoer. Volgens Uber hoeven zij niet aan de Wp2000 te voldoen. Maar de staatssecretaris maakt nogmaals duidelijk dat ook UberPop-chauffeurs aan dezelfde regels moeten voldoen als reguliere taxi-ondernemers (en UberBlack-chauffeurs).

“De dienst UberPop moet vanwege het vervoer van personen tegen commerciële tarieven als taxivervoer worden beschouwd en voldoen aan de regelgeving. Door het gebruik van particuliere chauffeurs en – voertuigen voldoet het niet aan die regelgeving. De kwaliteit voor de reiziger is daardoor onvoldoende verzekerd”, schrijft Mansveld aan de Tweede Kamer.

UberPop

“Het recente besluit van Uber om alleen chauffeurs in het bezit van de wettelijk voorgeschreven chauffeurskaart taxivervoer in het kader van UberPop uit te laten voeren, is een positieve stap. Dit taxivervoer voldoet daarmee echter nog steeds niet aan de taxiregelgeving en blijft daarom verboden”, meldt Mansveld aan de Kamer.

“Ook na aanpassing van de regelgeving die dit jaar wordt doorgevoerd, is UberPop nog steeds illegaal. Zo voldoen de auto’s waarmee UberPop-chauffeurs rijden niet aan de gestelde eisen. “Een uitzonderingspositie voor UberPop zou leiden tot verstoring van het gelijke speelveld en daarmee tot oneerlijke concurrentie. Dat is ongewenst.”

Taximarkt

“De dienst UberPop moet zich aanpassen aan de taxiregelgeving om zich te kunnen handhaven op de Nederlandse taximarkt. Of de dienst moet stoppen. De ILT blijft UberPop met prioriteit aanpakken zolang dat nodig is”, zegt Mansveld.

Het komt er dus op neer dat UberPop-chauffeurs zich straks bij de Kamer van Koophandel moeten inschrijven, net zoals reguliere zzp-taxichauffeurs. En ook aan dezelfde regels moeten voldoen, zoals een vergunning kopen bij de KIWA. Verder blijkt uit de evaluatie dat de huidige tariefstructuur en de wetgeving over de Boordcomputer Taxi over een paar jaar zullen veranderen.

Boordcomputer Taxi

“Voor verdere modernisering van de regelgeving worden de evaluaties van de tariefstructuur en de Boordcomputer Taxi (BCT) gebruikt die in 2015 en 2016 worden uitgevoerd. Hierna wordt de balans opgemaakt en nut en noodzaak van regels opnieuw beoordeeld. De vraag of er nog meer flexibiliteit voor taxiondernemers kan komen zal in die fase ook op tafel liggen”, aldus Mansveld.

De evaluatie naar de tariefstructuur wordt vóór de zomer van 2015 gestart en medio 2016 afgerond. Hierin wordt nadrukkelijk gekeken naar alternatieven voor de taxameter voor berekening van de prijs van een taxirit. “De evaluatie van de BCT volgt in 2016. Dat is na aanpassing van de BCT aan de nog te ontwikkelen software door fabrikanten op basis van de nieuwe specificaties voor de BCT Deze evaluatie zal binnen een jaar na aanvang worden afgerond”, verwacht de staatssecretaris.

TTO

Oorspronkelijk was de evaluatie van de Taxiwet bedoeld om te bekijken of het TTO-systeem werkt om de kwaliteit van het taxivervoer in de grote steden te verbeteren. Positief is volgens Mansveld dat er na invoering van het TTO-model in de gemeenten Amsterdam, Rotterdam en Den Haag meer zicht is op de lokale taximarkt.

“Taxichauffeurs worden uit de anonimiteit gehaald en zijn beter aanspreekbaar. De communicatie tussen gemeente en lokale branche en binnen de branche verbetert eveneens. De invoering van het TTO model vergt echter veel handhaving en extra capaciteit van gemeenten en taxiondernemers. Het leidt tot lastenverzwaring”, merkt Mansveld op.

Kwaliteitseisen

Cruciaal voor het succes van het systeem is de handhaving op de door de gemeente ingestelde kwaliteitseisen. Dit is de gezamenlijke verantwoordelijkheid van de gemeente, politie én de taxisector zelf. “Onderzoeksbureau RebelGroup geeft aan dat er in deze samenwerking nog verbeteringen mogelijk zijn, ook in relatie met de ILT”, zegt Mansveld.

“Zo is de handhaafbaarheid van bepaalde regels lastig en is de handhavingcapaciteit zowel bij gemeenten als bij de ILT beperkt. Belangrijk aandachtspunt in dat verband is de zelfregulering binnen de taxisector, deze komt nog moeizaam tot stand. Het gaat hierbij met name om het elkaar aanspreken in de taxisector op het naleven van de gestelde kwaliteitseisen en de sanctionering indien dat niet het geval is. RebelGroup concludeert dat er nog een lange weg is te gaan en dat er twijfels bestaan of de taxisector in staat is te werken met een systeem van zelfregulering.”

Innovatie

RebelGroup concludeert dat de taxiregelgeving robuust is en innovatie en ontwikkeling niet in de weg staat. Ook kan de regelgeving indien nodig snel op innovaties inspelen zolang deze innovaties zich houden aan de gestelde kwaliteitseisen voor chauffeurs en voertuigen. “Het stellen van extra kwaliteitseisen aan het taxivervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, blijkt noodzakelijk om de problemen in de opstapmarkt te beheersen. De ILT zal in samenspraak met gemeenten bezien hoe de handhavingopgave waar Rijksoverheid en gemeente gezamenlijk voor gesteld staan, effectiever gemaakt kan worden”, schrijft Mansveld.

Verder wil de staatssecretaris het uitreiken van de ritbon in de regelgeving te wijzigen in een verplichting tot het aanbieden van de ritbon. Indien de reizigeraangeeft dat hij of zij geen behoefte heeft aan een bon, dan hoeft deze bon niet verstrekt te worden. Dat zou dan ook digitaal mogen, zoals bijvoorbeeld Uber doet.

Gemeenten

Verder blijkt uit de evaluatie dat het aantal gemeenten met een TTO-regelgeving de komende jaren niet verder zal toenemen. “Uitbreiding van de TTO-bevoegdheden aan meerdere gemeenten wordt niet uitgesloten, maar hier dient terughoudend mee om te worden gegaan”, vindt Mansveld.

“De uitkomst van de evaluatie onderschrijft deze zienswijze. De inzet van een TTO-bevoegdheid is een zwaar middel waarbij de taximarkt binnen de gemeentegrenzen wordt afgeschermd. Het vraagt bovendien veel van de gemeenten en de taxisector in termen van mensen en middelen. Deze meerjarige forse inspanning moet worden afgewogen tegen de ernst van de problematiek in de lokale taximarkt (bijvoorbeeld, het aantal verkeersonveilige situaties, gevallen van ritweigering, omrijden, of opstootjes tussen taxichauffeurs waardoor de openbare orde wordt verstoord).”

Taxiverordering

Daarnaast beschikt iedere gemeente over de aanvullende bevoegdheid om extra kwaliteitseisen te stellen, voegt Mansveld toe in de Kamerbrief. “De inzet van deze aanvullende bevoegdheid zou eerst moeten worden overwogen als probaat middel. Tot dit oordeel zijn ook de gemeenten ’s Hertogenbosch en Maastricht gekomen. In de gemeente Utrecht treedt in mei 2015 als eerste gemeente in Nederland een taxiverordening in werking op basis van die aanvullende bevoegdheid.”

Door alle maatregelen wordt de taximarkt nog verder vrijgegeven en bestaande regelgeving versimpeld. Het TTO-systeem wordt bevroren. Amsterdam, Rotterdam en Den Haag gaan er mee door. Andere steden die meer invloed willen uitoefenen zullen extra kwaliteitseisen gaan stellen aan individuele chauffeurs, zoals een lokale stratenkennis-toets. Maar de verplichte groepsvorming wordt niet uitgebreid. De drempel om taxi-ondernemer te worden gaat omlaag en de lasten gaan afnemen voor alle taxi-ondernemers. Ook nieuwe toetreders kunnen daardoor makkelijk aan alle wet- en regelgeving voor de taximarkt voldoen.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

139 reacties op “Evaluatie Taxiwet: ondernemersvergunning taxi verdwijnt”

Fouad Massri|31.07.15|00:57

Bednkt MINISTERI Eendelijk Neow wet voor taxi chauffeur werkloos hij kan rij voor hem zekf en ook voor taxi B.V en hij is eegen bas genog klanten voor kendren naar school voor beyard huis voor de gementen tot hoor van eerlijk mensen

Taxi Volendam|18.06.15|15:11

Waarom een regiecentrale?
Moeten we ook naar de regie bakker of slager?
Geef hen die daar voor in aanmerking komen b.v. een een chipkaart met geld of KM er in.
Daarmee door de kaartlezer in de taxi die de klant kiest, vrije keuze, en klaar is kees.
Al die regel neuten en kosten er tussenuit.
Het systeem in de Taxicentrale slaat on-line de benodigde gegevens op en kan declareren.
Daarmee krijgen passagiers keuzevrijheid terug en taxiondernemers kans te overleven.
Nadeel: CEO’s hebben geen werk.

Duco Douwstra|29.05.15|19:34

Sjonge jonge,de reactie pagina’s van TaxiPro zijn gezakt naar een platform van dom lullen,elkaar voor rotte vis uitmaken,zonder 1 zinnige reactie van opbouwende kritiek dat is jammer.Juist omdat ILT en de politiek ook kennis namen van deze reacties,maar tegenwoordig lezen ze uitsluiten de goede formuleringen van Bart Pals en gebruiken dat als naslagwerk.De afschaffing van de ondernemers vakbekwaamheid,drukt alle chauffeurs in de anonimiteit en lokt misbruik uit,kijk naar de pakketbezorgers.

Johan Zevenbergen|17.05.15|23:07

Europarlementariërs van PvdA, CDA en ChristenUnie willen een einde maken aan de praktijken van goedkope vliegmaatschappijen om zzp-piloten achter de stuurknuppel plaats te laten nemen. Dat zeggen de politici zondagavond in het radioprogramma Reporter Radio (NPO Radio1).
Wellicht kunnen ze de gehele vervoersbranche daarin meenemen.

Hudson Taxi|16.05.15|10:54

@ Freek Daemen.
Inspelen op een markt die verziekt is en nog steeds wordt door incompetente bewindslieden ?
Graag een goed voorbeeld hoe dat moet.
Je schrijft:
Waar we nog net de moeite nemen om ons ongenoegen op het net te zetten.
Maar meer niet hoor, stel je voor zeg dat je meer energie steekt in het uiten van ongenoegen, is dat niet wat jij zelf hier ook doet?

Freek Daemen|16.05.15|10:11

De markt veranderd speel daarop in.
ipv te gaan trappen tegen het systeem kan je beter erin meegaan.
en ja de t.b. is goed bij de neus genomen met investeringen die niet nodig zijn.
en wat doen we eraan … hier een beetje achter de computer typen dat het niet eerlijk is….

Lang leve nederland.
Waar we nog net de moeite nemen om ons ongenoegen op het net te zetten.
Maar meer niet hoor, stel je voor zeg dat je meer energie steekt in het uiten van ongenoegen.

Johan Zevenbergen|10.05.15|12:01

Dus mij is niet duidelijk waar al die gasten/ klanten vandaan moeten komen,
Als men het weet hoor ik het graag.

Johan Zevenbergen|10.05.15|11:37

En was ik toch het belangrijkste vergeten À.Fouad,
mansveld en de klanten willen graag dat de prijzen dalen.
Dat houd volgens mijn in dat er meer klanten bij moeten komen,
maar ja er zijn er die meer taxi,s er bij willen hebben en met de nieuwe regels mogen ook de gesubsidieerde contract taxi,s ingezet worden, met prijs afspraken.
Dus straks mag de belbus uit Groningen weer een ritje meepakken in Amsterdam.
Want eerlijk is eerlijk de TTO en Schiphol werken belemmerend.

Johan Zevenbergen|10.05.15|11:12

@A Fouad Massri,
Tuurlijk lekker de staatskas spekken, allemaal ff een vergunning kopen, VOG, autootje,keuring rdw, taxameter of app, verzekeringen, verhoogde belasting zzp-er 2016, verplichte premie afdracht en arbeidsongeschiktheid verzekering 2016
Oja, klanten ??????? Waar haal je die vandaan.
Ff vergeten zeker dat er nu al meer taxi,s als klanten zijn.
Tuurlijk aanmelden bij Uber en lekker provisie betalen, hoe meer aanmeldingen des te minder werk.
Succes.

A.FOUAD MASSRI|10.05.15|00:40

HALLO HEEREN EN DAMES ik ben 100% eanes voor dat vervalt de vakbekvamheid debloma vaarom omdat vel taxi chauffer met taxikaart(bas) werkloos geen loondienst met vervalt det (vkh) dan hij kan start met Eegen taxi dat hof niet 10 taxi te heben 1 taxi voor hem is genog ook geen uitkering meer van S-Z denk u maar hel goed wat ik heb ingesreijvn dus ik ben 100% Eeeeeens met VERVALT DET (((V.K.H))) FM

Johan Zevenbergen|09.05.15|18:59

Dus als we met z’n allen is stoppen met deze waanzin,
en al die melkers negeren kunnen we prima een boterhammetje verdienen.

Johan Zevenbergen|09.05.15|18:54

Koopje Rodney,
de NS vroeg mij per mail voor de ns zone taxi €500,00 per station
om te bezien of je in aanmerking kwam,
Eis min 5 recente auto’s,keurmerk, datacommunicatie, zonetarief, nette chauffeurs en percentage van de omzet.
omzet ca 3 klanten à 2 zones per week op het dichtstbijzijnde station.
Met concurrentie van de OV, belbus, regiotaxi, buurtbus, diverse taxi,s enz.
En belde ook nog waarom ik niet reageerde, ( ik loop op klompen en kan zoveel werk niet aan) ze ging het doorgeven.

Rodney Barten|09.05.15|17:28

Johan: Het zijn de grote centrales die zo veel mogelijk leden willen hebben, puur en alleen om de contributie. Ik heb wel eens gevraagd bij de UTC wat het kost om me bij hun te mogen aansluiten, dat was toen 700 euro!! Ik vroeg wat de verwachte omzet kon zijn: Ergens tussen de 3000 – 4500 euro. Ik was gelijk uitgepraat. Ik geloof dat het bij TCA een stuk minder is maar daar draait alles om grotere leden aantallen. Hoe meer leden, des te minder er te verdelen is.

Johan Zevenbergen|09.05.15|16:42

Concurrentiebeding, als je voor ub rijd mag je niet voor xx rijden.
Of wij betalen je taxipas, of financieren je auto, min driejaar voor ons rijden.
Maar goed ik stop met de namen nog een keer te noemen is dat in ieder geval een begin.

Rodney Barten|09.05.15|16:04

Uber heeft een marktwaarde van 50 miljard gekregen door die extra investering, is belachelijk natuurlijk voor een appje. Met de ene investering dekken ze het dividend van de andere, hoezo een luchtbel. Het is een kwestie van tijd dat er zoveel appjes zijn dat ze op de commissie afdracht moeten gaan concurreren, dan is het snel afgelopen. Onze collega’s zouden massaal Uber moeten boycotten, ze maken hun eigen centrales kapot en de Amerikanen alleen maar machtiger.

Johan Zevenbergen|09.05.15|14:28

En door de lage rente stand en zgn banken crisis , veel gelukzoekers op de financiële markt en hup
Uber heeft ff 1,5 miljard dollar extra in kas,
Ff rekenen 40% belasting voor de Nederlandse staat of ietsjes minder.
Zelf ff invullen wie de wijzigingsvoorstel adviezen geeft, bij een kopje koffie en hapje.
En Nederland rijd voorop met de taxi de afgrond in.

Paul Dijkhuizen|09.05.15|13:34

Precies Johan, goed gezegd!

Johan Zevenbergen|09.05.15|11:38

En let op met het verhogen van de belasting en verplichte verzekering voor zzp,ers en zelfstandigen,
En de verplichtingen voor flexwerkers en de provisie aan app beheerders
Zal de lust om een peperdure auto, verzekering en andere verplichtingen in eigen beheer te hebben ook wel verdwijnen.
Laat mij raden wat al deze mini ondernemers gaan doen, juist in loondienst treden bij een van de markt overheersers.

EFO EFO|09.05.15|04:43

Zo’n een taximeter app is dat dan 100% betrouwbaar? helemaal niet, het is gewoon vriendjespolitiek en bloedzuigerij iedreen zit te klagen en weet dat de taximarkt nu al kapot is omdat er nu al teveel taxi’s zijn teveel taxi’s en weinig werk.

Johan Zevenbergen|09.05.15|01:56

Dus Siebe,
De overheid moet stoppen, met allerlei oneerlijke concurrentie , in de vorm van subsidie aan semi staatsbedrijven, en allerlei vormen van openbaar vervoer vervangende en met subsidie overeind gehouden vormen van taxi en personenvervoer,
En ophouden met allerlei absurde extra eisen aan chauffeurs, en de torenhoge boetes voor kleine overtredingen,
Alleen dan zal de bezettingsgraad stijgen en de km prijs dalen.

Johan Zevenbergen|09.05.15|00:18

Met nm u bedrijf stort zich nu op de taximarkt met een landelijk dekkende app,
Waarom:
Omdat er met het afschaffen van de vakbekwaamheid elke jl een BV mag besturen,dus de heren lopen geen enkel risico
Personeel verspreidt over div BV,s, app ander BV, auto,s in diverse BV,s, directie in weer een andere BV
Subsidies in diverse BV,s Enz geen enkel risico dus
De nog overgebleven taxi bedrijven oproepen voor de incourante ritten, en na zes mnd betalen.
Droom zacht als u geloofd dat de prijs daald

Johan Zevenbergen|09.05.15|00:06

De overheid heeft met een buitenproportioneel aantal peperdure regels de kosten tot record hoogte gejaagd.
Dus schuif nu niet de schuld in de schoenen die na het debacle van 2000 hebben weten te overleven,
En nu wederom in de kou worden gezet.

Johan Zevenbergen|09.05.15|00:01

@siebe,
Met name het bedrijf waar u het salaris vandaan heeft, heeft jaren lang met overheidssubsidie de taxi branche beconcurreerd, met deeltaxi, buurtbussen, regiotaxi,s, doelgroep vervoer en wat zo meer zei,
En heeft nog nooit zelfstandig gefunctioneerd.
Duizenden werknemers met valse beloftes met tijdelijke contracten gedesillusioneerd en de straat op geschopt.
en met wurgcontracten goedwillende taxi bedrijven de afgrond in geholpen.

Siebe Holwerda|08.05.15|21:22

De meeste reacties gaan puur uit van eigenbelang. De overheid heeft te maken met het gegeven dat bijvoorbeeld steeds meer buslijnen gaan verdwijnen. Een flexibele en snel op te roepen taxi moet dit hiaat gaan opvullen. En dat met acceptabele prijzen voor de klant. Let wel: voor de klant. Die vraagt echt niet om dure grote en glanzende taxi s maar wil gewoon snel van a naar b. Desnoods met een APK gekeurde oudere auto maar wel met een nette fatsoenlijke chauffeur.

Johan Zevenbergen|08.05.15|19:11

Verder zal een toename van taxi bedrijven, en de beperking of opheffing van vakbekwame gediplomeerden zeker niet de kwaliteit verhogen.
De chauffeurs zullen alleen verplaatsen naar loze ( plof ) BV,s met niets zeggende leidinggevende, de foute Vof,s zullen uiteenvallen in zzp- ers die geen andere keus hebben als zich aan te sluiten bij de bekendste app,s.
Die op hun beurt allerlei concurrentie bedingen laten opnemen als je je aansluit.
Graag u bericht.

Johan Zevenbergen|08.05.15|14:43

@mansveld:
Van veel nieuwe toetreders zal de taxiprijs niet dalen, eerder stijgen.( zie de historie )
Alleen de markt nog verder verzieken.
Het achterlijke boetebeleid, de dure bct, de dure taxiverzekering, de jaarlijkse ijking, de niets inhoudende taxipas, de dure vergunningen, de dure controles, de niets zeggende vog, de taxipas keuring, de achterlijke brandstof prijzen, maken de taxi duur.
Maar nee daar stapt u overheen, want dat komt de gebruiker ten goede, is u mening
Maar niet de onze.

Ron van der Wijst|08.05.15|13:31

kom maar op een gelijk speelveld als uber wel zo eerlijk
Wij van taxi Centrale haaglanden gaan graag de concurentie aan met uber
Maar wel met graag met dezelfde regels

Peter Driessen|08.05.15|12:51

Wat voel ik me besodemieterd u ook !! en wie betaald al die achterlijke investeringen die we hebben moeten doen terwijl we drie jaar geleden al aan gegeven hebben dat het een grote farce was en zou worden.
waar kan ik mijn geld terug halen omdat ik wel alles op orde en op tijd in heb laten bouwen.
En dan maar niet durven toegeven dat dit alles in de richting van uber gaat.
En pak ook kiwa maar eens aan met zijn belachelijke hoge tarieven dat is belangen verstrengeling van Schultz wat een bende.

Dick Bakker|08.05.15|12:49

Nou Paul wat een geweldige verdediging. Mis de essentiele feiten toch. Wordt gezegd chauffeurs pas waarborgt veiligheid? O iets dat je koopt waarborgt veiligheid? Hoor niets over de boordcomputer etc etc. En eh hoor ook niets van alle investeringen/wetten etc. die gedaan zijn (boordcomputer, blauw platen etc etc.) en die nu dus gewoon maar weer allemaal ongedaan worden gemaakt. Wie heeft hier bord voor zijn kop. Er wordt over innovatie van apps gepraat.

Johan Zevenbergen|08.05.15|11:54

poll 65,3%
Wat gaan we doen???????

M. Martins.|07.05.15|19:57

Sorry, al gezien.

M. Martins.|07.05.15|19:55

Welke pol?

Johan Zevenbergen|07.05.15|19:49

Bovendien kan men Uit de pol 62,8% opmaken, dat de achterban vind dat er geen positief resultaat is.

Johan Zevenbergen|07.05.15|19:46

Sorry Paul,
Maar het achter kamertjes gesprek heeft kennelijk geen effect gehad, behalve voor Connexion en Uber.

Dick Bakker|07.05.15|19:21

er zijn er meer die dat wel willen en dan druk ik mijzelf zachtjes uit. Maar dan is het keer op keer een negatief antwoord. Dus wie maakt de regels dan? Dat ben jij (aanspreekpunt STN) beter zou zijn bv. een equete houden wie dat wel/niet wil. Zie de pol rechtsboven dat is democratie. Dus ja jij bent degene die bepaalt wat er gebeurt omdat de individuen veel meer moeite moeten doen om iets te organiseren terwijl jullie het podium hebben.

Paul Dijkhuizen|07.05.15|16:24

@Dick, ben ik ineens degene die bepaald wat de taxibranche in Nederland doet? Het staat een ieder vrij om een staking te organiseren, persoonlijk zie ik daar op dit moment niet zoveel heil in, maar misschien dat we in overleg met de KNV iets kunnen organiseren? Op de ‘geldklopperij instantie’ zal ik verder maar niet ingaan… Volkskrant, pagina 4 en 5!

MD Bora|07.05.15|15:33

hallo heren ,
ik wens allemaal succes voor Taxi .

mvg.m

Dick Bakker|07.05.15|14:41

Nee Johan daar is Paul op tegen. Ben zo blij dat ik geen lid ben geworden van weer een geldklopperij instantie die vervolgens niets doet. Alleen zeuren over de BCT waar ik wel heel blij mee ben. Argument geen staking “morgen staat er een stuk in de krant wat ons zou moeten vertegenwoordigen”. Punt 1 nog niets gezien en wie wordt er vertegenwoordigt zijn gedachtengang of van de meerderheid. Mij is niets gevraagd.

Johan Zevenbergen|07.05.15|14:35

Ja een staking heren, plat dat Nederland.

Paul Dijkhuizen|07.05.15|14:12

We worden straks allemaal gedwongen om ons aan te sluiten bij een TAO (Toegelaten App Organisatie) van daaruit kan men dan alles controleren…

Rodney Barten|07.05.15|13:44

@ Johan: Een staking bedoeld u. Ik doe graag mee….

Johan Zevenbergen|07.05.15|13:25

Gezocht:
Een organisator om deze mansveld move te stoppen, wie durft?

Adil Butt|07.05.15|13:14

Ja hoor dat doe zij express alles laten afschaffen.daar na uber kan weer rechtzaak beginnen en dan win hij ook zeker.alle dingen wat uber kan tegen houden gaat zij afschaffen ik heb in begin all gezegd ze hebben heel veel geld heeft vangen.ik hoop dat er iemand is die dat tegen kan houden

Johan Zevenbergen|07.05.15|13:13

De heren van Connexion en Uber waren allang op de hoogte van deze mansveld move.
Getuige de uitlating die ze hebben gedaan, en de al ontwikkelde plannen.
Dat zegt genoeg lijkt mij.
Bovendien komen al de procuratie houders van de plof BV,s van subsidie slurper op straat te staan en worden vervangen door jan met de korte achternaam.
En zo rolt het balletje door.
Dag economie.

Frans Ritzerfeld|07.05.15|13:08

VOG verklaring stelt ook niets voor, ik had onwetend een pedo te werk gesteld, hij stond nota bene onder behandeling van een psychiater, VOG is alleen maar geldklopperij en stelt dus niets voor. de hele WP stinkt, dat de politiek eens aan haar burgers uit legt hoe een overheids stadsbus wat zich maar voor 40 % zelf kan bedruipen privatiseren ook nog aan buitenlanders, alles is krom, de taxibranche is kapot gebureaucratiseerd en een regelrechte ondermijning van het sociaal maatschappelijk belang

Floris Ooms|07.05.15|12:55

Laten ze dan ook gelijk alle TTO clubs gaan opheffen, dan krijgt iedereen op straat een gelijk speelveld.

Juist het ondernemersdiploma en de taxipas met bijbehorende examens maken dat het beroep van taxichauffeur/ondernemer nog een beetje beschermd is/wordt.,
Of is dit experiment wat nu gaat plaats vinden ook een voorbode dat straks de ondernemrsdiploma voor Beroepsgoederenvervoer en Beroepspersonenvervoer worden afgeschaft gaan worden. Mij zal het gaan benieuwen, we zullen zien. Foute boel.

Rodney Barten|07.05.15|12:45

@ Johan: Ik zal me nooit aansluiten bij een uber of connexxion, dus één slaaf minder. Wat gaat u doen? UberPop is verboden en blijft verboden, straks zijn er zoveel apps dat de klant de bomen door het bos niet meer ziet. Ik denk wel dat de tijd van de grote taxicentrales voorbij is, die worden straks over genomen door de monopolisten (zoals u omschrijft). Dus in zekere zin veranderd er niet zo heel veel, het is schuiven van taxicentrales naar apps, dat noemen we de 21 eeuw.

Johan Zevenbergen|07.05.15|12:35

de huidige ondernemers worden gedegradeerd tot app slaaf, en dat laten we gebeuren??????

Johan Zevenbergen|07.05.15|12:35

We hebben straks dus twee buitenlandse monopolisten, die het hele personenvervoer gaan regelen met een app.
Een daarvan is groot geworden door jaren lang de volledige vervoersmarkt te ondermijnen, en chauffeurs te traumatiseren, en heeft zijn zakken gevuld met ons belasting geld in de vorm van subsidies.
En de ander is groot geworden door de zgn banken crisis.
En dat durf Mansveld innovatie en toekomstvisie te noemen.

M. Martins.|07.05.15|11:47

@Hans.

uber klets maar wat met dat ze alleen chauffeurs laten rijden met chauffeurspas. Ze rijden nog steeds massaal rond.

Johan Zevenbergen|07.05.15|10:10

Wie kan laten zien of weet,
hoe de aanvraag en beoordelingscriteria van de ondernemersvergunning er gaat uitzien?
Met daarbij de criteria voor de bpm, keuring taxi, vrijstelling wb enz

Hans de Koning|07.05.15|10:01

En weer wordt er beslist over de branche door een zwakzinnige. Geen blauwe platen, geen meter, geen bct, geen vergunningsbewijs. Eerst die corruptie met Schultz (wiens man miljoenen heeft verdiend aan de deal met kiwa) met bijbehorende doofpot, nu dit staaltje volksverlakkerij. Twee weken geleden kondigde uber (en ik verrek het om het met een hoofdletter te schrijven) aan dat ze begonnen met de chauffeurspas, nu blijkt dat dat het enige is wat nog nodig is. Toeval? Dit hele zaakje stinkt!

Frans Ritzerfeld|07.05.15|09:45

Zolang de taxibranche bij iedere verandering niet om haar mening wordt gevraagd, bijv. door een referendum is er sprake van een Stalinistische dictatuur, dit heeft ook niets meer met democratie te maken, het is jammer genoeg al 20 jaren zo, we hebben de politieke macht, de rechterlijke macht en de uitvoerende macht en Jan en alleman interpreteert de wet naar eigen inzien, het jammere is dat men niemand bij wangedrag aansprakelijk kan stellen, het is te triest voor woorden, er is geen bestaansrec

Rodney Barten|07.05.15|06:26

Paul :Wanneer is het dan tijd voor actie? STN maakt zich vooral druk om de BCT en het Kiwa, twee elementen die ons als branche nog een beetje kunnen beschermen. We moeten goed gecontroleerd kunnen worden en de drempel van vergunning moet hoog zijn. Als ze de vakbekwaamheid afschaffen mogen ze wat mij betreft het documentje Vergunning verhogen naar 10.000 euro. Maar ja, waarschijnlijk denkt STN daar weer anders over…een fatsoenlijke leden raadpleging heb ik nog niet voorbij zien komen.

Marion van Dijk|07.05.15|04:13

Paul. ook weer heel jammer dit. ook je eigen eilandje gevonden? of je eigen konijnenhol hoe je het ook noemen wilt. Blijven jullie maar lekker zitten en laat je vooral niet horen en maak je afhankelijk van mensen die het alleen denken te weten. Vanaf nu ga ik vol leedvermaak dit forum volgen en wachten tot een ieder werkloos is. Ben ik blij met mijn vaste inkomen tot mijn 65e.

Rodney Barten|07.05.15|03:13

Johan: De zelf rijdende auto heeft totaal niets met dit onderwerp te maken, vandaar mijn opmerking.

Tadon Personenvervoer|07.05.15|00:28

Wie kan mij vertellen wat het verschil is tussen een taxivergunning en een ondernemersvergunning. Of heet het straks enkel een taxivergunning om nog wel 1500 euro op te strijken. Waarschijnlijk kan dit niet anders omdat Mw. Schultz nog afspraken met KIWA heeft. Logisch dat het contract niet openbaar is.

Zaansetaxi Edwin|06.05.15|23:17

een cursus nederlands zonder schrijf fouten invoeren voor een taxi vergunning dan vallen er een hoop af

Johan Zevenbergen|06.05.15|21:31

@rodney,
Wellicht dat het vliegen ook nog wel komt, binnen deze periode.
lijkt mij overigens dat ik genoeg duidelijk maak over het onderwerp vakbekwaamheid en gevolgen.
helaas word veel direct verwijderd, omdat het kennelijk de kern raakt.
Maar begrijp uit je opmerking dat je het verder alleen wil organiseren.
succes.

Rodney Barten|06.05.15|20:48

@ Johan: U ziet ze echt vliegen hoor, de zelf rijdende auto laat echt nog wel even op zich wachten! Concentreer u op het probleem van nu en niet van eventuele problemen van over 20-30 jaar!

Ton ter Haar|06.05.15|20:45

@pauldijkhuizen Ik zeg nergens iets over de ondernemersvergunning.De BCT is het enige dat de gewone auto nog van de taxi onderscheid, en daarom de laatste drempel tegen uberpop.
Inschrijven KvK is mij zelfs gelukt en een pas kan ook iedereen aanvragen

Geen meter
Geen vergunning
Geen blauwe platen

Wel BCT

Johan Zevenbergen|06.05.15|20:38

Tuurlijk wel Paul,
Je vergeet de zelfstandig rijdende auto.

Paul Dijkhuizen|06.05.15|20:33

proberen te binden, en zoveel mogelijk klanten, dan achterover leunen en wachten op de centjes. Onderwijl iedereen taxichauffeur en voor hen aan het werk, geen enkele belemmering meer. 100 ’taxi’s’ op een station wachtend op die ene klant, chauffeurskaart via kiwa, app van Über of connexxion, ‘vergunning’ kopen bij de gemeente waarin je wil rijden, en btw e.d. betalen aan de belastingdienst. Onder minimum loon? geeft niks, het is toch een zzp-er… gemakkelijker kunnen we het niet maken…

Paul Dijkhuizen|06.05.15|20:26

Marion, ik geloof niet dat het aan mij is om acties namens de branche aan te kondigen, daar hebben we bonden voor. Op dit moment lijken acties mij ook niet raadzaam, dat speelt vooral Über in de kaart. Ik probeer slechts om het gezonde verstand aan te spreken, de weg die de politiek in wil slaan naar de ‘deeleconomie’ is een heilloze die op den duur onze complete samenleving ondermijnt. Je ziet nu dat de ‘grote’ jongens elkaar gaan beconcureren met hun app’s, zoveel mogelijk chauffeurs aan zich

Marion van Dijk|06.05.15|20:12

Heel fijn Paul heb je gelijk acties aangekondigd namens de branche? Mansfeld leest geen volkskrant die staat boven het volk.

Marion van Dijk|06.05.15|19:59

Kwartje gaat steeds meer vallen. Conexxion komt met eenzelfde insteek als Uber, dit na de mededeling van Mansfeld maar wil er nog niets over kwijt. (ubergeheim) Moet ik verder nog schrijven jongens. Allemaal doorgestoken kaart. Ik geloof in toeval maar dit is een beetje teveel toeval. Ondernemers in de taxibranche moeten kosten wat het kost kapot en de grote jongens wordt de weg met een grote veegwagen schoongeveegd. Alleen zijn de consequenties op lange termijn niet overdacht.

Paul Dijkhuizen|06.05.15|19:54

@ Ton ter Haar, kan je mij even uitleggen wat de BCT in godsnaam te maken heeft met het afschaffen van de ondernemersvergunning? de BCT is enkel en alleen een combinatie van rittenstaten, werkboekje en taxameter verder niets. Uberpop stop je daar echt niet mee. @ Marion en Rodney, naar aanleiding van mijn reacties hier op taxipro ben ik vanmiddag gebeld door een verslaggever van de volkskrant, ik raad je aan om die morgen eens te lezen… waarschijnlijk leest Mansveld die morgen ook wel.

Marion van Dijk|06.05.15|19:53

Rodney ben het helemaal met je eens, die BCT is nodig en ook de ondernemersdiplomas. Schaf je die af is het een open goal voor Pop maar geloof ook zeker dat dat de intentie van Mansfeld is. Heb door dit verhaal een heel vreemd onderbuik gevoel (maar dan niet de fijne 🙂 Veel dingen kunnen weg zoals de printer maar waarom ook eenmalig VOG? Dus als je na een jaar je misdraagt of een moord pleegt kom je daar dus gewoon mee weg. Hup alle criminelen op de taxi.

Marion van Dijk|06.05.15|19:49

dank je Rodney en M. Martens. Kunnen we niet op een andere manier zoiets organiseren? Geloof dat Paul Dijkhuizen iets toegankelijker is en spreekt vaak namens STN dus neem aan dat die een vinger in de pap heeft. Of misschien kunnen jullie onze opperstrijder Duco aan zijn verstand peuteren dat er iets vanuit de branche moet gebeuren. Wellicht luistert hij wel naar jullie.

M. Martins.|06.05.15|18:45

Klopt Marion. Duco wil niets van kritiek weten, dan is ie meteen weer weg.

Ontopic.

Zijn we dan ook af van die achterlijke dure verzekeringen. Of mogen we nog steeds de woekerpremies betalen bij maar enkele aanbieders.
Ook met de afschaffing van die regels kun je niet voor 95 cent per kilometer rijden.

Rodney Barten|06.05.15|18:44

@ Marion: Ik ben het helemaal met u eens, er moet weer een staking georganiseerd worden en nu door STN. Waarvoor ben ik anders lid. En dat gemekker over de BCT moet ook eens ophouden, dat apparaat is een bescherming tegen UberPop. We moeten zorgen dat alles goed gecontroleerd kan worden.

Rodney Barten|06.05.15|18:41

Het slaat werkelijk helemaal nergens op om de ondernemersvergunning af te schaffen, er komen dan alleen maar meer rotte appels bij. Ook hoeven ze van mij dat papiertje niet goedkoper te maken, de drempel om taxiondernemer te worden moet hoog blijven qua motivatie in leren en investeren in geld. Verder ben ik het met veel andere punten wel eens.

Marion van Dijk|06.05.15|17:48

Paul Dijkhuizen daarom roep ik al heel lang op tot actie en die kunnen jullie organiseren. Maar de heer Duco wil niets uit mijn mond horen uit persoonlijk oogpunt. Wil je gehoord worden zal je kabaal moeten maken dan kunnen ze niet meer om je heen. En kabaal hoeft niet ordinair te zijn. Dit forum leest niemand van de politiek, taxipro is gewoon een uitlaatklep verder niets.

Johan Zevenbergen|06.05.15|17:44

Hierbij dus mijn motie van wantrouwen Mansveld

Johan Zevenbergen|06.05.15|17:17

Ook de bct op de nominatie om komend jaar te worden geëvalueerd heren,
dat durf ze nu nog niet aan, gelet op het gezichtsverlies.
Dat word straks even door de interim regering er door gedrukt.

Ton ter Haar|06.05.15|17:06

Beste Paul Dijkhuizen, als het aan jullie had gelegen was de BCT er niet meer en was daardoor helemaal het hek van de dam geweest.

Ook moeten zij aan gesloten zijn bij een erkende taxi centrale van die gemeente bv Den Haag Amsterdam of dergelijke.De vergunning zal moeten blijven anders krijg je div taxi op straat zonder vergunning.Dus iedereen kan dan gaan rijden blijft de vergunning dan kan niet iedereen zomaar gaan rijden dit is dus financiel gezien. Dit is dus mijn mening dit lijhkt dan ook het meest beste oplossing voor de taxi.

Paul Dijkhuizen|06.05.15|16:43

Marion, in het evaluatierapport worden wij (STN) wél genoemd als gesprekspartner, helaas zijn wij nooit gesproken. We doen er alles aan om met de staatssecretaris in gesprek te komen, maar we krijgen geen enkele reactie (waarschijnlijk omdat wij te kritisch zijn en het niet eens zijn met haar beleid, daar zit ze natuurlijk niet op te wachten) Maar het is niet zo dat wij daar niets aan proberen te doen, het is alleen erg lastig om politieke onwil te overwinnen.

ik ben er niet mee eens dat ze het zo veranderen ik zou het zo veranderen dat iedereen die voor zich zelf willen gaan rijden die moeten,bv het taxiwet of iets anders.Ze moeten gewoon de VOG laten zoals het is en ook de vergunningen voor taxi maar dan aan gepast.Bv voor een zzp dat er op staat dat hij alleen rijd zonder personeel en een met dilpoma dat hij een ondernemer is en meerdere voertuigen heefd.Veder alles gewoon zo laten zeker met vergunnig en vog. dit is mijn mening

Jozua Bruijne|06.05.15|16:26

hoe bedoel je alles vrij geven!!!
de klanten worden nu al met de prijzen in de maling genomen
nacht van oranje Ahoy liep leeg werden prijzen gevraagd van 50 euro voor een ritje van 15 euro knap staaltje van gebruik maken van de situatie ios dit wat Mevr.Mansveld bedoeld met kwaliteit.

Dick Steeman|06.05.15|16:25

Maak gewoon weer het verschil. Luxe /limousine vervoer en straat taxi. Door goede centrales of via Apps controle uit oefenen. Geen vakbekwaamheid of ondernemers vergunning ? Belachelijk !!
Moeten er nog meer bedrijven met personeel failliet. BCT in de auto`s/taxi`s van starters en dan controleren. Bedrijven die zich bewezen hebben en eventuele klachten behandelen, geef ons wat vrijheid. En blauwe platen voor luxe/ contract vervoer, weg ermee. VIP `s willen een limousine geen taxi.
Dick Steeman

Peter Klercq|06.05.15|15:55

Het is idd ongehoord dat ze de ondernemersvergunning willen afschaffen.

VOG is al een hekelpunt zeker gezien de wet Bibob.

Zelf kom ik uit het transport en daar willen ze er ook niet aan dat de NIWO vergunning al wordt aangepast voor koeriers.

Rik de Swart|06.05.15|15:42

zonder ondernemersdiploma heeft de vergunning toch geen enkele meerwaarde meer? Ik zie heel veel nieuwe problemen onstaan als dit wordt doorgezet. Het lijkt mij dat er heel veel taxibedrijven bij gaan komen, al is het maar voor de BPM teruggaaf en wegenbelasting. dan moeten er in de toekomst weer allerlei regeltjes bedacht worden om de enorme wildgroei tegen te gaan. Nee dit wordt één grote catastrofe. En waarom kan één domme minister zulke ingrijpende beslissingen nemen, volgend jaar is ze weg

Johan Zevenbergen|06.05.15|15:38

@ Peter
Lees dat de vergunning ook word afgeschaft, dus iedereen kan vervoersondernemer worden.
De bct nog moet worden geëvalueerd dus kan worden afgeschaft ivm de ondeugdelijkheid.
Connexion ( overigens een buitenlands bedrijf ) word monopolist, en wij mogen straks gewoon provisie gaan betalen en een concurrentie beding tekenen, en het risico dragen, om nog te kunnen rijden.
Dus wat gaan we doen????

Marion van Dijk|06.05.15|15:36

of een brief schrijven aan het ministerie en politieke partijen die wel ontvankelijk zijn voor onze bezwaren en boosheid

Rik de Swart|06.05.15|15:36

De genadeklap voor de taxibedrijven die nog niet failliet zijn…Het enige dat juist NIET afgeschaft moest worden schaft ze af:( Het had andersom gemoeten; een ieder die niet in loondienst is, moet het ondernemersdiploma hebben, dan krijg je weer een gezonde markt waar vraag en aanbod in evenwicht is. En Mansveld, leg mij dan eens uit wat de chauffeurspas aan kwaliteit verbeterd? had dat maar afgeschaft, en waarom moet er dan nog wel €1500 aan kiwa betaald worden?

Marion van Dijk|06.05.15|15:34

peter klercq heb de publicatie gelezen en wordt hier heel verdrietig van. Kan me niet voorstellen dat de taxiwereld nu niet ontploft. Veilig maken voor de reizigers maar intussen wel de vog laten vervallen en geen ondernemersdiploma hebben. Ieder hoofdstuk is een lachtje is te veel om te schrijven hier. En Johan ik wou dat ik het wist hier zitten te weinig mensen om iets te organiseren. Misschien moeten we eens gaan praten bij het KNV?

Peter Klercq|06.05.15|15:27

Johan Zevenbergen,
De overheid houdt vast aan de eisen van chauffeurspas, auto, kenteken, BCT, vergunning etc. dat is natuurlijk prima. Daarom snap ik dus niet waarom er verder geen enkele eenvoudig ondernemersdiploma aan te pas komt.
Nu kan je dus wel een wildgroei verwachten van bedrijven die de kennis van ondernemer niet machtig zijn.
In filmpjes op YouTube zie ik nu bijvoorbeeld personen die voor Uber rijden waarvan 50% de chauffeurspas niet eens haalt.

Johan Zevenbergen|06.05.15|15:23

Wat gaan we nu doen???????

André van der Laan|06.05.15|15:22

Tja, ik heb de examens maar even geannuleerd voorlopig…..

Johan Zevenbergen|06.05.15|15:16

Stel we schaffen het ondernemers diploma af, wat word dan de aanvullende eis, om een taxi vergunning te krijgen?
Of schaffen we de vergunning ook af?
Opdat er een wilt groei aan allerlei plof BV,s, en zzp,ers kan ontstaan.

Dick Bakker|06.05.15|15:04

wie gelooft er nog in sprookjes?

Dick Bakker|06.05.15|15:03

En weet je wat het lukt ze niet want we blijven in ons ieder eigen veilige holletje. Wij zijn slimme konijntjes. Ik wacht wel in mijn eigen holletje of gaan we gangetjes graven naar elkaars holletje en vormen we 1 groot volwassen konijnenveld samen tegen de boze buitenwereld genaamd politiek?

Dick Bakker|06.05.15|15:02

nee alleen hier klagen helpt meer Marion daar hebben we al zoveel mee bereikt en ben het met je eens dat we ons massaal moeten laten horen anders gebeurt er niets. Niet door STN en niet door KNV. We worden steeds meer onderuit gehaald en misbruikt, we lijken wel een stel proefkonijntjes die nooit volwassen worden. En nog hardleers ook. We roepen het over ons zelf af omdat we afwachten in ieder ons eigen holletje, even kijken wat ze nu weer verzinnen om ons naar buiten te lokken.

Marion van Dijk|06.05.15|14:45

rebelgroup is een platform van maatschappelijk betrokken ondernemers op het raakvlak van publiek en privaat. Wat heeft dat in godsnaam met ons te maken van alles een beetje weten maakt je een expert? En snap dick wel lees de reactie van STN bovenin. Raakt geen kant of wal. Misschien daarom geen gesprekspartner? Dingen moet je soms afdwingen door inzet en jezelf laten horen. Maar dat heb ik al te vaak gezegd. Meneer de president slaap zacht.

Hardy Brunink|06.05.15|14:41

… Er hangen misschien wel tariefkaarten in de taxi,maar als er in al die jaren een persoon naar gekeken heeft is het veel. Ook geen controle meer voor de werkgever,want die weet nooit wat afgesproken is tussen de klant en de chauffeur. Lekker verdienen!

Hardy Brunink|06.05.15|14:38

Bij alle ritten waar vooraf een prijs wordt afgesproken de taxameter plicht afschaffen? Dat is leuk! Laatst was ik in Zwolle,moest om 3.30 uur een ritje terug doen naar lemelerveld. Ik was echter op tijd,en er kwamen 6 jongeren die moesten even naar Hattem. Ik had tijd,dus zeg oke. Ik zet de meter aan,en rij naar Hattem. 24.60 euro op meter. Tjonge,zeggen de klanten,jij bent goedkoop,een Zwolse taxichauffeur vroeg ons 10 euro per persoon af!…

Peter Klercq|06.05.15|14:14

De link met haar uitspraken: http://nos.nl/artikel/2034153

Wat ik hoor is:

blablacar, een meerij app = geen concurrent voor taxi branche

geen meter meer AAN indien er een afgesproken ritprijs is.

Wat is mis is een verplicht ondernemers of handelskennis diploma of vergelijkbare opleiding waarmee vrijstelling kan worden verkregen, dit zou minder strikt kunnen toegespitst op taxibranche.

Wel houdt ze de chauffeurspas en dat is een goede zaak als je ziet dat Uber chauffeurs dit niet behalen.

Paul Dijkhuizen|06.05.15|14:09

Dick Bakker, wat zoek je voor zinnige reactie van STN? Wij worden in de evaluatie zelfs genoemd als gesprekspartner en zouden door het (waarom ingehuurde, geen ambtenaren vrij, of niet genoeg kennis van de taxibranche?) onderzoeksbureau zelfs zijn geïnterviewd. Wij hebben tot op heden nog nooit van Rebelgroup gehoord en zijn hier zeer verbaast over, we beraden ons over stappen.

Chand Malik|06.05.15|14:05

Ze is stap voor stap de weg vrij aan het maken voor uberpop dat is wel duidelijk.
Ze wilt alle diplomas vergunningen en bct weg doen, volkomen corrupt.

De taxi branche heeft al een slechte naam en er zijn te veel taxis, zonder die examens wordt het een nog groter rotzooi.
Ze doet de branche hiermee niks goeds aan alleen uberpop.
Aftreden mansveld!

Johan Zevenbergen|06.05.15|13:55

Connexion ziet ook meteen mogelijkheid om de branche verder te slopen, met deze toezegging
en het monopolie verdere landelijk uit te breiden met de afschaffing van het ondernemers diploma.
En honderden plof BV,s op te zetten waar nu iedere idioot de leiding kan gaan voeren.

Johan Zevenbergen|06.05.15|13:33

Mansveld
Constateerde dat het vrij geven van de vergunning er toe heeft geleid, dat er veel taxi,s bij kwamen maar de prijs niet is gedaald en de omzet 25% daalde.
Daar zou ze toch leering uit kunnen trekken, maar kennelijk ontbreekt het aan vakbekwaamheid.

Een taxi|06.05.15|13:16

Koren op de molen van de grote, buitenlandse, bedrijven. Sloop alles maar dan worden we allemaal commissieslaven (20%) van deze zogenaamd “innovatieve” bedrijven. Het enige dat er gebeurt is dat er geld uit Nederland geslurpt wordt en dat gaat hier niet meer besteed worden maar is weg. Zijn ze in Den Haag nou echt zo blind of is er meer aan de hand (sigarendoos) ?

Een taxi|06.05.15|13:14

Koren op de molen van de grote, buitenlandse, bedrijven. Sloop alles maar dan worden we allemaal commissieslaven (20%) van deze zogenaamd “innovatieve” bedrijven. Het enige dat er gebeurt is dat er geld uit Nederland geslurpt wordt dat hier niet meer besteed wordt. Blind zijn ze in Den Haag, stekeblind of erg diepe zakken waarin veel dollars verdwijnen.

Marion van Dijk|06.05.15|13:08

snap wat je bedoeld met het zinnige Dick. We hebben het weer over het door een persoon uitgevonden pachten (lees klop op mijn borst) ook dat hoeft niet meer ze hebben geen verpachters meer nodig. Niemand gaat pachten als ze het voor 1500 kunnen krijgen. Alle loondienstchauffeurs en iedereen kan zelf gaan rijden Maar ik zal het wel weer niet snappen.

Dick Bakker|06.05.15|12:58

Waar zijn de reacies (zinnige) van STN en KNV?

Dick Bakker|06.05.15|12:55

Ik ga morgen bij de KIWA een hersenchirurg diploma kopen voor 2000 euro en de eerste die bij mij onder het mes gaat is Mansfeld. Slechter kan het niet worden in die hersenmassa.

Marion van Dijk|06.05.15|12:46

Sjaak voor jou toch niet zo moeilijk, dat gemeenschappelijke appie hebben jullie toch al alleen nog ff de prijs halveren en autos inruilen voor het minimale. En hoe spreekt Mansfeld haarzelf tegen, Pop moet stoppen maar mag wel met een chauffeurspas. En ze moeten even bij de KVK zich laten inschrijven als zzper ook heel makkelijk nu en vergunning kopen (voorgeschoten door Uber) boordcomputer hoeft nog steeds niet dus wie houdt wie tegen??

Richard Hoevers|06.05.15|12:46

Waarom horen of zien we toch zo weinig van Melanie. Mansveld laat zich mooi voor een karretje spannen waar ze blijkbaar geen kaas van heeft gegeten. Geen enkele taxiondernemer is er bij gebaat dat de vakbekwaamheid verdwijnt. Aanpassen van de belachelijke tarieven voor een vergunning, chauffeurskaart, vergunningsbewijzen, alles via Kiwa, daar zitten we op te wachten. Afschaffen BCT, en woekerprijzen voor een meterkeuring. Een APK, waarbij het hele voertuig wordt gecontroleerd kost €.35,=

Marion van Dijk|06.05.15|12:33

en hoezo ondernemersvergunning draag niet bij tot kwaliteit taxivervoer? Dus ik mag nu als leek een taxibedrijf gaan runnen zonder dat ik van de hoed en de rand weet? Dus ik mag ook een horecabedrijf beginnen nu of een slagerij (alleen ff hygiene halen) wat een gekkenhuis

Paul Dijkhuizen|06.05.15|12:30

Overigens heeft het gebruik blijven van de boordcomputer geen enkele invloed op het ontstaan of blijven van Überpop, snorders gebruiken nu eenmaal geen BCT. De BCT is alleen een tool om de administratie te controleren (en de taxichauffeur/klant in de gaten te houden dmv privacyschending) Het blijven van een landelijke vergunning staat alleen het uitgeven van gemeentelijke/plaatselijke vergunningen in de weg, en daarom wil de overheid er van af…

Marion van Dijk|06.05.15|12:27

Ik zeg je dat Mansfeld voorkennis had samen met uber, het komt wel heel erg goed uit. Vraag me af hoeveel smeergeld er onder de tafel is gegaan. Want dit verhaal zou je bijna niet geloven als iemand het je zou vertellen.
Tijd voor een motie van wantrouwen

Paul Dijkhuizen|06.05.15|12:26

De grote uitdagingen zijn; Het publiek uitleggen dat een taxirit in Nederland niet duur is (natuurlijk kan het goedkoper als je geen premies en sociale lasten betaald en je niet aan het CAO-loon hoeft te houden), het zorgen voor een eerlijk speelveld waarbij niet enkele spelers binnen de markt dmv subsidies bevoordeeld worden, een luisterend oor met gezond verstand vinden binnen de overheid zodat we niet iedere keer geconfronteerd worden met nieuwe onhaalbare en onwerkzame plannen!

Marion van Dijk|06.05.15|12:24

Zo dat is weer een hoop gewauwel. Wie gaat er iets aan doen of biedt zich aan het voortouw te nemen? want er wordt er maar weer eentje rijk hier en dat is de KIWA. Toekomst taxi is nu alleen nog maar ondergang, wie gaan hier iets aan doen? ondernemersdiploma moet blijven, boordcomputer moet blijven. Willen we daar niet voor vechten dan is de ondergang nabij.

Yeller|06.05.15|12:12

Eens met het commentaar van Sjaak. De vraag is: wie kan het beste inspelen op het veranderende speelveld? De consument rekent in elk geval in toenemende mate op een innovatief, servicegericht, aanbod in de taxibranche. ^WG

M. Martins.|06.05.15|12:09

Alsjeblieft taxibelangen ga eens nadenken.

Geen vergunning, geen vakbekwaamheid = pop. En dankzij taxibelangen is BCT straks ook weg en is er dus niets meer. Ja dan kan ik ook roepen dat pop nooit legaal wordt. Opzeggen die handel.

Sjaak de Winter|06.05.15|11:55

De grote uitdaging voor bestaande taxi-ondernemingen is : Hoe toon je je bestaansrecht en meerwaarde aan, aan consumenten ; maar ook hoe ga je de prijzenslag aan als Uber eenvoudig de concurrentie kan aangaan met goedkope auto’s en chauffeurs tegen 50 % van de prijs ? Is dan het antwoord TCA pop UTC pop en HTMC pop en RTC pop en ga zo maar door ? Er wordt een flinke steen in de vijver geworpen. Kan de branche goed reageren ?

Sjaak de Winter|06.05.15|11:55

Hier ligt duidelijk een politiek compromis aan ten grondslag. VVD wil een open markt met ruimte voor Uber. Uber roept twee weken terug dat Uber pop chauffeurs, chauffeursdiploma gaan halen dus hindernis wordt weggenomen en politiek compromis nog slechts een hamerstuk. BCT was dus kennelijk allemaal onzin ? Vakdiploma voor ondernemers werd al vaak omzeild door procuratiehouderschap en vof structuren dus daar wel enig begrip voor. Maar hoe gaat de branche nu zelf reageren zie volgend bericht.

willem Bothmer|06.05.15|11:53

Een ding moeten we zeker doen er voor vechten.
niet een alleen maar heel Nederland alle taxi’s zoals de politie het ook gedaan hebben.Ze zeggen dat word niks maar als we dat allemaal doen Samen een dan staan we sterk. Zij heeft genoeg kapot gemaakt

willem Bothmer|06.05.15|11:50

EEN DING IS HEEL ZEKER WE MOETEN WAT DOEN.ANDERS GAAN WE KAPOT
MAAR NIET EEN ALLEEN MAAR HEEL NEDELAND

Taxibelangen Nederland|06.05.15|11:47

in 2015 inzien dat deze verplichting waanzin is (schade € 600,00 en veel ellende per voertuig) maar hoppa hij kan er weer uit,Taxameter ook niet meer verplicht EN WAAR IS DE NOODUITGANG VOOR DE BCT schade 200 milj Euro.Waanzin chaos en corruptie en natuurlijk moet er snel een landelijke spotgoedkope taxibestel app komen WAAR IEDEREEN BLIJ MEE IS.Niet zoals Uber die af en toe de prijzen 3X verhoogt.Altijd vooraf de prijs bekend,nooit voor verrassingen staan en gegarandeerde kwaliteit.Komt er aan!

willem Bothmer|06.05.15|11:45

Wat Mansveld doet is de hele taxiwereld kapot maken.(ja wat verwacht je ook van de PVDA)ikke ikke en de rest kan stikken Dat is ook het enigste wat zij kan doen.Ze zorgt wel goed voor haar zelf.(die € 1500. voor de vergunning)maar voor de veiligheid van de mensen en kinderen die zomaar met jan alleman mogen rijden?? Zijn die wel betrouwbaar of is het geld wat je betaald voor de vergunning belangrijker. Het wordt tijd dat er wat gedaan moet worden.Zij moet weg dat is zeker zij maakt alles kapot.

Tim Vermeer|06.05.15|11:42

Blijkbaar is er om staatssecretaris te worden ook geen opleiding nodig!

Ton ter Haar|06.05.15|11:40

Dus moeten we “blij” zijn dat Duco niet zijn zin heeft gekregen wat betreft afschaffing BCT, want dat blijkt nog het enige te zijn dat totale wildgroei voorkomt

Taxibelangen Nederland|06.05.15|11:40

Über is legaal maar Überpop zal nooit legaal worden zegt Mansveld wel 10 keer en toch roept iedereen dat dat het legaal gaat worden.HET ZAL NOOIT LEGAAL WORDEN basta uit!De VOG zal niet meer verplicht worden voor de Taxiondernemer, maar blijft wel verplicht voor de Taxichauffeur.als de ondernemersvergunning wordt afgeschaft,dan kan het door mij uitgevonden verpachten weer in gebruik genomen worden.Inschrijven KvK en een taxi pachten hoppa.Eerst in 2012 een krankzinnige printer verplichten en

Paul Dijkhuizen|06.05.15|11:29

Alle Überpoppers kunnen straks met hun chauffeursdiploma dus gewoon aan de slag, krijg het gevoel dat men bij Über al van deze plannen hebben geweten? Het lijkt er op dat de wet door Mansveld precies zo wordt gewijzigd als Über het graag zou zien, ben benieuwd waar Mansveld ná haar politieke carrière aan het werk gaat… misschien de ‘Wouter Bos’ constructie? (2 jaar een flutbaantje als ‘manager overheidsbetrekkingen’ á 500.000,00 euro per jaar, bij…. Über?)

Paul Dijkhuizen|06.05.15|11:10

Straks kan iedereen ‘part-time’ taxiondernemer worden, even een chauffeurs diploma halen, een ‘vergunning’ kopen van de gemeente waar je wilt werken (dat geld kun je dan lenen van Rebel Capital, onderdeel van RebelGroup), en voilà! Oh, én natuurlijk aansluiten bij Über… Na evaluatie van het TTO beleid (protectionistisch gedrocht), de BCT (ICT-faal gedrocht) en de tarief structuur (door overheid opgelegde rem op marktwerking) komt de staatssecretaris hier dus mee… Onacceptabel!

Johan Zevenbergen|06.05.15|11:01

Lijkt mij tijd dat er een vakbekwaamheid komt voor ministers.

JE VE AA|06.05.15|10:54

Ondernemersdiploma is natuurlijk al jaren in opspraak, en wees eerlijk ook achterhaald.
Vroeger had je die echt overal voor nodig, tegenwoordig alleen nog wanneer je een taxionderneming wil starten, logisch dat deze word afgeschaft en het zal weinig veranderen op de taximarkt.
Beter is te gaan kijken of er wel oneindig vergunningen moeten worden blijven afgegeven in steden en of gebieden waar nu al een overschot aan taxi’s is, op deze manier kunnen de bestaande bedrijven “gezond” blijven.

Johan Zevenbergen|06.05.15|10:45

Met andere woorden,
Iedereen mag nu ook horeca exploiteren, in de kofferbak.
Opereren op de achterbank, ambulancespelen, notaris of advocaat zijn, vrachtwagenchauffeur enz

Chris Kragtwijk|06.05.15|10:41

Fabrikanten zeggen ze :/ eigenlijk was er nog maar 1 over.. om geen oneerlijke concurrentie te krijgen (ofwel nog maar 1 leverancier) is TaxiTronic gematst. Doorstarten, de 2 merknamen mee mogen nemen en alle schuldeisers de klere laten krijgen. Met goedkeuring van de rechter. De stichting list en bedrog.

Hoe wil je mensen radicaal maken 🙁 of ze begrijpen hoe mensen tot daden komen.. het duurt niet lang meer in dit land denk ik en dat ligt niet aan de burger of ondernemers. Brace for impact

Chris Kragtwijk|06.05.15|10:32

Dit is echt niet te geloven :O

Het wordt nu tijd dat er goede onderzoeksjournalisten op dit onderwerp gezet worden. Er is zoveel geld direct en indirect mee verspild.

Ondernemers, leveranciers, toeleveranciers, installateurs.. faillissementen groot en klein

Mega bedragen, de nieuwe Fyra ! maar nergens goed uitgemeten.

Absoluut een onderwerp voor Tegenlicht of Zembla, alle feiten moeten boven tafel komen in een parlementaire enquête. Compensatie is het minste wat ze moeten doen.

R. Renique|06.05.15|10:28

jaren geleden werd het afschaffen van ondernemersdiploma al bedacht. iets van 10 jaar geleden, slechts. en nu is het plan het afschaffen van VOG als eerste stap naar afschaffen. zou me niet druk maken en vooral gewoon doorgaan en je niet in slaap laten sussen.

Peter Klercq|06.05.15|10:27

Mooi nieuws, de eis VOG mag er wel inblijven houdt je gespuis uit de branche…
Het verdwijnen van de taxameter is een beetje vreemd want dan krijg je weer wild west taferelen… Zullen we maar even afwachten, eerst zien dan geloven.

Johan Zevenbergen|06.05.15|10:26

Top iedereen mag taxi gaan rijden, dat zal de kwaliteit verbeteren pfffffff
Inplaats dat de mazen zoals plof BV,s, procuratiehouders en nep vof,s worden aangepakt.
Nee mansveld, dit is een dolk steek in de rug, en brabbel werk op niveau.

R. Renique|06.05.15|10:26

bij voorstellen van 10 jaar geleden was er al sprake van het afschaffen van ondernemersdiploma; en ook nu is het eerste plan het afschaffen van de VOG op een termijn van jaren. dus waar hebben we het over?

Wil van den Boom|06.05.15|10:21

geweldig eerst ramt ze de bct door dat menig een zijn kop heeft gekost en nu zorgt zein de komende jaren voor nog meer wild groei in de taxi branch .en maar jaren lang roepen we moeten de regels aanscherpen om de taxi branch helderder temaken .
krijg langzaam het idee dat mvr mansveld totaal niet weet waar ze mee bezig is alleen haar eigen ego aan het profoleren

Kor Aalders|06.05.15|10:14

leuk dan ben je bezig met je diploma te halen gaan ze dit schrappen,kan ik de kosten die ik gemaakt heb nog terug vorderen?