Proef met speciaal navigatiesysteem voor vrachtauto’s levert weinig op

Een pilot met speciale navigatiesysteem voor vrachtwagens in Drenthe heeft weinig concrete resultaten opgeleverd. Opzet was dat vrachtauto’s ongeschikte wegen zouden mijden en zouden kiezen voor hoofdwegen. Maar de chauffeurs stoorden zich er niet aan en gaven vaak de voorkeur aan hun eigen intuïtie. Temeer daar de navigatieapparatuur in hun ogen niet deugde.

Vrachtautochauffeurs gebruiken steeds vaker navigatiesystemen maar die houden nog onvoldoende rekening met de specifieke kenmerken van vrachtauto’s. Gevolg is dat ze zich klemrijden in dorpskernen of vastrijden onder viaducten. Of gewoon overlast veroorzaken op wegen waar ze eigenlijk niet thuishoren. De pilot trucknavigatie Drenthe moest eraan bijdragen dat hier een einde aan komt. De proef gebeurde op initiatief van de provincie Drenthe, de Drentse gemeenten, Andes, Transport en Logistiek Nederland (TLN), EVO en CROW.
Aan de proef deden 98 vrachtauto’s mee. De software werd zo afgesteld dat wegbeheerders sluiproutes, routes langs scholen en wegen waar vrachtverkeer schade veroorzaakt konden ‘uitschakelen’. Ook konden wegafsluitingen door werkzaamheden in het routeadvies worden meegenomen.
Uit een analyse van de ritten blijkt dat het gebruik van de nieuwe software vermoedelijk leidt tot minder maatschappelijke overlast. De hoeveelheid gegevens die de proef heeft opgeleverd is echter te beperkt om deze verbetering ook kwalitatief te kunnen onderbouwen, aldus de onderzoekers.
Het effect van de nieuwe software op de transportkosten is sterk afhankelijk van het type ritten dat wordt gereden en het gebied waarin en zal daarom per bedrijf verschillen, zo luidde een andere conclusie. Een positief effect van de gebruikte software is dat er meer op hoofdroutes wordt gereden waar de doorstroming beter is en gemiddeld een hogere snelheid wordt gereden. Een negatief effect van de software is de toename van de ritafstand. In de proef was echter niet hard te maken welk van de twee effecten doorslaggevend is.
De belangrijkste reden dat het experiment weinig opleverde was dat veel chauffeurs de adviezen negeerden. Of omdat ze de weg zelf beter dachten te weten, maar ook omdat de chauffeurs het systeem onhandig vonden. Nog geen 10% oordeelde positief.
De onderzoekers concluderen dan ook dat er eerst een goed werkend gebruiksvriendelijk systeem moet komen wil deze aanpak succesvol kunnen zijn. Wat ook speelt is dat als chauffeurs bekend zijn met de lokale situatie ze het navigatiesysteem minder snel zullen gebruiken. Tenzij het systeem informatie geeft over actuele zaken als wegwerkzaamheden en files of men hiertoe ‘gestimuleerd’ wordt door de werkgever.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.