DVM-Exchange: Open DVM-standaard een feit

Nadat in mei vorig jaar door enkele partijen uit de DVM-wereld het initiatief werd genomen om te komen tot een open en laagdrempelige standaard voor dynamisch verkeersmanagement zijn inmiddels 10 partijen (opdrachtgevers, leveranciers en adviesbureaus) bij de ontwikkeling van deze standaard betrokken. De gehele architectuur-en protocolbeschrijving is onlangs gepubliceerd (www.dvm-exchange.nl).

Tot de tien partijen behoren onder meer de Trinité, Vialis, Siemens en Grontmij, maar ook de gemeente Amsterdam en de stadsregio Arnhem-Nijmegen zijn aangehaakt.
Een netwerkbrede benadering van dynamisch verkeersmanagement (DVM) vraagt om systemen die kunnen samenwerken over hun beheersgebied heen, met systemen met uiteenlopende basisfunctionaliteit, van verschillende ouderdom en van meerdere leveranciers. De huidige systemen voor operationeel verkeersmanagement en voor het technisch beheer van de betrokken apparatuur zijn voor een groot deel verticaal geïntegreerd, dat wil zeggen dat zij passen binnen de standaard van één leverancier. Die integratie heeft als belangrijk voordeel dat de functionaliteit door de lagen van het systeem heen goed op elkaar is afgestemd, de compatibiliteit met oudere systemen kan worden verzekerd en de systeemverantwoordelijkheid duidelijk is. De keerzijde is de afhankelijkheid van een eenmaal gemaakte systeemkeuze, waardoor innovatie en keuzevrijheid wellicht geremd worden. Met de open standaard DVM-Exchange kunnen straks verschillende soorten systemen van verschillende leveranciers en wegbeheerders op een open, gestructureerde en kosteneffectieve manier met elkaar communiceren. De bedoeling is dat op Intertraffic een definitieve versie van de standaard wordt gepresenteerd.

 

 

 

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.