Toeritten doseren met standaard verkeersregelautomaat

De huidige doseertoestellen die worden gebruikt bij toeritdoseerinstallaties zijn te duur. Ze kosten het dubbele van een verkeersregelautomaat. Daarom heeft Rijkswaterstaat software ontwikkeld waarmee met een standaard verkeersregelautomaat de doseerinstallatie is aan te sturen.

Er zijn momenteel circa 55 toeritdoseerinstallaties (TDI’s) in werking en jaarlijks komen er ongeveer vijf bij. TDI’s lijken veel op VRI’s, maar kennen twee grote verschillen ten opzichte van VRI’s. Binnen de TDI is het doseeralgoritme gescheiden van het applicatieprogramma en communiceert met de procesbesturing via de doseerinterface. Daarnaast worden de TDI’s centraal bediend door het Centraal Toeritdoseer Management Systeem (CTMS) en communiceert via de interface TDI-CTMS volgens de speciaal hiervoor vastgelegde Interfacespecificatie.

De indruk bestaat dat de prijs van een TDI niet marktconform is, aldus Rijkswaterstaat. Daarnaast vormt ook het beheer van de TDI en het CTMS een obstakel. Naar aanleiding hiervan is een haalbaarheidsstudie gestart naar een nieuwe generatie TDI’s, waarbij een standaard verkeersregelautomaat wordt gebruikt voor de functie toeritdosering. Door de belangrijkste verschillen tussen een TDI en een VRI weg te nemen, zou een doseertoestel niet langer duurder moeten zijn dan een verkeersregeltoestel. Bovendien neemt het Centraal VRI Management Systeem (CVMS) de centrale bediening van de TDI’s over en wordt het CTMS op termijn overbodig. De haalbaarheidsstudie heeft uitgewezen dat dit mogelijk is. Op grond hiervan is de verdere ontwikkeling hiervan in gang gezet. Dat heeft geleid tot een standaard applicatiespecificatie toeritdosering voor de nieuwe generatie TDI’s op basis van de RWS C-regelaar die is te gebruiken in standaard vri’s.

 

 

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.