Leidraad Veilige Schoolzones voor gemeenten

Advies- en ingenieursbureau DHV heeft in opdracht van de Stadsregio Amsterdam de Leidraad Veilige Schoolzones opgesteld. Hierin wordt de inrichting van tien schoolzones verspreid over Nederland onder de loep genomen. Door deze leidraad weten de Stadsregio en andere Nederlandse gemeenten waar en hoe zij moeten beginnen, welke stappen zij moeten nemen en welke oplossingen voor hen passend zijn om schoolzones veiliger te maken.

Bij het inrichten van schoolzones zijn veel partijen betrokken zijn als ouders, kinderen, verkeerskundigen, omwonenden, de scholen zelf en de politie. Gekeken is hoe je die allemaal meeneemt bij het ontwikkelen van de plannen. Een zone in een drukke stadswijk vraagt om een andere aanpak dan in een plattelandsgemeente. Daarom heeft DHV tien verschillende schoolzones onderzocht, zodat een gevarieerd beeld ontstaat. Voor de verkeersveiligheid is het belangrijk dat een schoolzone goed herkenbaar is. De herkenbaarheid is het grootst wanneer een gemeente dezelfde aanpak kiest voor alle schoolzones. Ook is het belangrijk te kijken naar de omgeving. Geertje Hegeman an het bureau: ’Kleurrijke paaltjes hebben in een rustige wijk van Purmerend bijvoorbeeld wel effect, terwijl je op een drukke plaats in Amsterdam de omgeving juist moet versoberen. Versoberen valt in een drukke omgeving beter op dan nog meer opvallende elementen toe te voegen.’  Afhankelijk van de schoollocatie komen er nog verschillende andere aspecten kijken bij het inrichten van een veilige schoolzone. Hegeman: ‘De belangrijkste vraagstukken gaan over snelheid en parkeerproblemen. Zo blijkt de inzet van hekjes en paaltjes effectief te werken om verkeerd parkeren te voorkomen. Betaald parkeren werkt in de praktijk niet. Gemeenten doen er dus goed aan om in overleg tot andere oplossingen te komen, zoals de aanleg van een ‘Kiss + Ride’ zone.’
Nederlandse gemeenten maken op verschillende manieren schoolzones veiliger. De meest bekende aanpak is het programma Octopus, dat veel aandacht besteedt aan de samenwerking tussen betrokken partijen. Ook wordt er veel gebruikgemaakt van het Belgische programma Julie, dat met zo weinig mogelijk ingrijpen maximaal resultaat wil behalen. ‘Leer in het verkeer’ is een concept waarbij kinderen spelenderwijs leren omgaan met regels en gedrag, met behulp van Dick Bruna illustraties. Daarnaast passen gemeenten een eigen ontwikkelde methode toe. Hegeman: ‘In alle programma’s zit bruikbare informatie voor gemeenten en scholen, vanuit de leidraad kunnen gemeenten kijken welke oplossing het beste past bij hun specifieke situatie.’

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.