Nationale Databank Openbaar Vervoer voorzichtig uit de startblokken

Twee partijen, OV9292 en stichting OpenGeo, hebben laten zien in staat te zijn de functie van een NDOVloket uit te voeren.

Inmiddels leveren de vervoerders de afgesproken gegevens aan beide loketten, die deze doorleveren aan afnemers (reisinformatiedienstverleners).

De overheden zien daarmee geen noodzaak om zelf een loket te realiseren.

bushalteDit schrijft staatssecretaris Mansveld van IenM in een brief aan de Kamer over de stand van zaken van het project NDOV.

Met vervoerders zijn inmiddels afspraken gemaakt en is beschreven welke data en bijbehorende kwaliteit beschikbaar gesteld worden. Er zijn onder meer standaarden vastgesteld voor de manier waarop de haltegegevens en tarieven moeten worden doorgegeven, aldus de staatssecretaris.

De volgende stap is volgens Mansveld om de projectmatige aanpak om te zetten in een structurele samenwerking.

De bedoeling is dat er zal worden samengewerkt in een organisatie, waarin overheden en vervoerders vertegenwoordigd zijn en de beide loketten (OV9292 en stichting OpenGeo) een adviesrol krijgen.

Twistpunt is ondertussen nog de vraag wat de afnemers van de data moeten gaan betalen. Het ministerie houdt het op maximaal 1000 euro per jaar, de loketten zeggen daar niet van te kunnen rondkomen.

Ander twistpunt is de beschikbaarheid van OV-chipkaartdata. Die zijn, aldus Mansveld, eigendom van de vervoerders. Zij kunnen bepalen of zij deze beschikbaar stellen, in welke vorm en aan wie. ‘In het kader van NDOV zijn alleen afspraken gemaakt over het beschikbaar stellen van het tarief reizen op saldo.’

Op 4 februari 2014 organiseert Verkeersnet.nl het Grote Big Data Congres over verkeer en vervoer.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.