Nieuwe richtlijnen voor oplaadpunten in de openbare ruimte

e-autoCROW en Agentschap NL hebben een handreiking ‘Oplaadpunten voor elektrische auto’s in de openbare ruimte’ uitgebracht. De uitgave moet gemeenten, wegbeheerders en grondeigenaren ondersteuning bieden bij de aanleg en het beheer van publieke laadinfrastructuur.

Een deel van de benodigde oplaadpunten kan op particulier terrein worden gerealiseerd. Voor de locaties waar dit niet mogelijk is, zijn oplaadpunten op openbaar terrein nodig.

Gemeenten krijgen regelmatig aanvragen van mensen die een elektrische auto willen aanschaffen en een verzoek doen om een laadpunt in de openbare ruimte nabij hun woning te plaatsen.

Het is dan ook nodig dat een gemeente beleid voert op het vlak van oplaadpunten.

In de uitgave wordt de verschillende keuzemogelijkheden waar een gemeente voor komt te staan doorgenomen. Bijvoorbeeld of sprake is van een oplaadpunt op het eigen terrein van de aanvrager. Dan is de rol van een gemeente beperkt. Maar wat te doen als een e-rijders parkeert op een openbare plek, gebruikmakend van een privé oplaadvoorziening? Of als een publiektoegankelijke voorziening op privéterrein staat, bijvoorbeeld bij een garage?

Ook aan het betalen wordt aandacht besteed, bijvoorbeeld de manier waarop laadpassen kunnen worden ingezet.

opladen_bordenTenslotte komen ook de verkeersborden aan de orde. De gemeente dient de exclusieve toepassing van een parkeerplaats voor EV-auto’s te waarborgen met een verkeersbesluit en een verkeersbord E4 of E8 met onderbord opladen elektrische voertuigen of elektrische voertuigen.

Bij het eerste bord mogen alleen auto’s staan die aan . Bij het tweede bord mogen voertuigen met een stekker staan, ook al zijn die niet aan het laden.

De publicatie ‘Oplaadpunten voor elektrische auto’s in de openbare ruimte’ is te koop bij CROW.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.