Nederlands plan voor fietsinfrastructuur Oslo wint prijs

osloHet voorstel ‘Oslo cycling city for all’ van ingenieurs- en adviesbureau Witteveen+Bos, OKRA landschapsarchitecten en het Noorse Grindaker landschapsarchitecten om van het Noorse Oslo een fietsstad te maken, is in de prijzen gevallen bij een ideeëncompetitie.

De opdracht was om een voorstel te maken voor het fietsvriendelijk maken van de binnenstad van Oslo, inclusief oplossingen voor kruispunten en de interactie tussen fietsen en gemotoriseerd verkeer. Het voorstel van de adviesbureaus pleit voor een integrale planning van alle vervoersmodaliteiten in Oslo.

Om de veiligheid voor fietsers te verbeteren biedt het plan oplossingen als het terugdringen van autoverkeer en parkeren op straat in het centrum. Daarnaast pleit het plan voor het bundelen van openbare vervoerslijnen, het vergroten van de 30 kilometerzone in het centrum, het aanleggen van doorgaande fietsroutes door het centrum en het omleiden van autoverkeer rondom een vergrote autovrije binnenstad met parkeergarages aan de rand. Ook moeten er volgens de ontwerpers meer fietsparkeerplaatsen komen.

Het overkoepelende doel van het voorstel is een verbetering van de kwaliteit van de openbare ruimte en daarmee van de vitaliteit van de binnenstad. In de nieuwe situatie moet meer ruimte en prioriteit zijn voor fietsers en voetgangers. Daarmee wordt de rol voor automobilisten kleiner.

De ideeënwedstrijd was een initiatief van onder andere FutureBuilt en de Norwegian Cyclist Association. Het motto van de wedstrijd was ‘Get a bike, break free’ en beoogt het creëren van een fietscultuur, vergelijkbaar met die in Nederland en Denemarken. Hoewel er geen concrete opdracht is verleend om de plannen in de praktijk te brengen, heeft de organisatie van de ideeënwedstrijd wel de wens uitgesproken om met de ideeën aan het werk te gaan.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.