Regenbui scheelt 5 tot 11 procent in capaciteit

regenWeggebruikers gedragen zich anders bij regen. Uit een onderzoek van KPMG blijkt dat de reductie in verkeerscapaciteit ligt tussen 5 en 11 procent.

Het ging bij het onderzoek om een vingeroefening om te zien wat je kunt doen met Big Data. Voor Rijkswaterstaat en NDW voerde KPMG een verkenning uit naar de mogelijkheden van NDW-data in combinatie met andere data stromen.

Zo onderzocht men ook of de verkeersintensiteit te voorspellen is op basis van de historie van die verkeersintensiteit in combinatie met historische weergegevens.

Uit ruim drie jaar aan data is voorspeld wat het gedrag de volgende vier maanden zou zijn. Het feitelijk gedrag in die periode is bekend. Het voorspelalgoritme is vergeleken met eenzelfde voorspelling zonder naar weergegevens te kijken en het nieuwe algoritme scoort beter, vooral op de piekmomenten.

Dit zijn de momenten die vanuit het perspectief van verkeersmanagement de meest spannende zijn. Ook deze analyse blijkt veelbelovend, aldus de NDW. De voorspelling kan nog verder verbeterd worden door het gedrag in de laatste vijf minuten mee te nemen en door kennis over locaties stroomopwaarts en stroomafwaarts in het algoritme op te nemen.

Verder keek men wat kunt je met Twitter data. Volgens het onderzoek nog niet zo veel. Er wordt wel veel getwitterd, en met de GPS-locatie van de tweets kun je de infrastructuur van Nederland goed in beeld krijgen. Maar het aantal tweets dat inhoudelijk herkenbaar is als gaande over het verkeer én nieuwe, waardevolle informatie bevat is een stuk minder.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.