Grote steden over op elektrisch ov

Volvo-7900-Electric-Hybrid-BusIn 2025 moet al het openbaar vervoer in Amsterdam uitstootvrij zijn. In de komende drie jaar gaan de eerste uitstootvrije bussen rijden. Ook wordt gestart met een onderzoek naar hoe de veerponten zo schoon mogelijk kunnen varen.

De elektriciteit gaat het bedrijf zelf opwekken met zonnepanelen op eigen gebouwen. Uit een eerste onderzoek blijkt dat het GVB over ruimte beschikt voor de aanleg van 2300 zonnepanelen, waarmee in de energiebehoefte van 250 gezinnen kan worden voorzien. De gemeente gaat onderzoeken hoeveel zonnepanelen er op daken van metrostations kunnen worden geplaatst.

Uitstootvrije bussen zullen de eerstkomende jaren elektrisch aangedreven worden. Later komen wellicht ook waterstofmotoren in beeld.

Wereldwijd schakelen grote steden om naar elektrische vervoer. CROW-KpVV maakte een overzicht van de stand van zaken van steden die daarbij kiezen voor een lijnsgewijze aanpak. Dit is de eerste stap naar volledige transitie.

Zo besloot men begin maart in Londen om vanaf september 2015 lijn 312 tussen Croyden en Norwood volledig zero emissie te exploiteren. Er rijden sinds eind 2014 twee e-bussen en er komen er zeven bij. Lijn 312 is met een kleine 5.000 reiziger per dag een relatief kleine lijn.

Stockholm zet sinds half maart op lijn 73 tussen Ropsten en het centrum van de Zweedse hoofdstad acht bussen in die aan de eindpunten worden opgeladen met een pantograaf aan het begin en eind van de lijn.

Hamburg is begonnen met de Innovations Route 109. Hier worden verschillende typen van elektrische voertuigen ingezet. Het vormt de opmaat voor het bereiken van zero emissie busvervoer in de hele stad in 2020. In wordt lijn 133 tussen Breslauer Plats en Zollstock volledig naar elektrische tractie omgebouwd. Er komen 12 elektrische bussen te rijden. De bussen worden daar ook via een pantograaf aan de eindpunten snel opgeladen. In 2016 moet transformatie naar elektrische tractie klaar zijn.

Helsinki schaft 12 elektrische bussen aan. Ze worden zeer snel onderweg bijgeladen.

Nottingham tenslotte lijkt de eerste Europese stad te worden waar uitsluitend elektrische bussen rijden. Onlangs maakte de stad bekend dat aan de toch al omvangrijke vloot van 45 e-bussen er nu 13 worden toegevoegd voor de grotere lijnen.

Voor het Ministerie van Infrastructuur en Milieu onderzocht TNO de inzetbaarheid van een aantal innovatieve busconcepten in de Nederlandse praktijk. Onder de busconcepten waren batterij elektrische bussen en verschillende hybride bussen, waaronder een plug-in hybride en een brandstofcel hybride bus.

Elektrische bussen kennen momenteel een beperktere inzetbaarheid dan conventionele bussen met een dieselverbrandingsmotor. De inzet van elektrische bussen in de aanloop naar 2025 heeft daarom een grote impact op bijvoorbeeld het dienstrooster en de total cost of ownership van de bussenvloot, aldus TNO.

De conclusie is dat per situatie bepaald zal moeten worden welk concept met bijbehorende specificaties het beste geschikt is. De meest bepalende specificaties van een concept die van invloed zijn op de inzetbaarheid zijn: energieopslag (elektrisch, waterstof), laadsnelheid, laadinfrastructuur, energieverbruik en passagierscapaciteit.

In de praktijk hebben – naast de specificaties van een concept – klimaat, belading, type rit en rijstijl   de grootste impact op de inzetbaarheid.

De doorgemeten zero emissie bussen zijn nog niet voor elk soort inzet geschikt. Wel bestaat voor de komende jaren veel potentie voor een forse verbetering van de inzetbaarheid van zero emissie bussen, zo verwacht TNO. Er komen nieuwe technologie en concepten op de markt die elk nieuwe mogelijkheden bieden ten aanzien van Zero Emissie busvervoer, zoals batterijtechnologie, snelladen en gelegenheidsladen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.