Mercedes toont mogelijkheden Truck Platooning

daimlerOp de A52 bij Düsseldorf heeft Daimler Trucks voor het eerst drie vrachtauto’s die met WiFi gekoppeld waren op de openbare weg laten rijden.
Truck Platooning kan niet alleen het brandstofverbruik met 7 procent reduceren, ook het neemt een platoon de helft minder ruimte in beslag op de weg en het wordt er veel veiliger op, aldus Daimler.

ecotwinTruck Platooning staat volop in de aandacht. Zo laat neemt een consortium van TNO, DAF Trucks, NXP en Ricardo op 6 april deel aan de European Truck Platooning Challenge, waar een aantal voorbeelden getoond worden van vrachtwagens die draadloos aan elkaar gekoppeld zijn.
Dat moet er uiteindelijk toe leiden dat overheden toestemming geven om in Europa en op grote schaal vrachtwagencombinaties te kunnen testen die draadloos aan elkaar gekoppeld zijn, gebruikmakend van Wifi, radar en camera’s.

Hoewel binnen het ‘EcoTwin’-project al eerder is aangetoond dat het tweede voertuig daarbij ook automatisch kan sturen, ligt het accent tijdens de Truck Platooning Challenge op het zelfstandig gas geven en remmen. Daarbij bedraagt de geplande afstand tussen de beide combinaties 0,5 seconde, wat bij een snelheid van 80 km/uur neerkomt op een onderlinge afstand van zo’n 10 meter.

Dankzij Wifi-P hebben de chauffeurs van de ‘EcoTwin’-combinaties waarmee de Nederlandse bedrijven aan de challenge meedoen bovendien de mogelijkheid tijdens het rijden met elkaar te communiceren en wordt op een scherm in de tweede truck geprojecteerd wat de chauffeur in de eerste truck voor zich ziet (‘See Through’).

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.