Verkeersveiligheid in Bangladesh dankzij Nederlands inbreng spectaculair verbeterd

bangladeshJaarlijks komen in Bangladesh meer dan 20.000 mensen bij verkeersongevallen om het leven. Een Nederlandse organisatie zet zich in om dat aantal terug te dringen. Met eenvoudige ingrepen wist men opmerkelijk resultaten te boeken.

Het gaat om de stichting Safe Crossings, opgericht door Martijn Thierry, die zich onder meer gesteund weet door Fred Wegman (voormalig SWOV-directeur), Peter Blom (Triodos) en een aantal Nederlandse bedrijven.

Op drie locaties in Bangladesh voerde men aantal relatief eenvoudige en kosteneffectieve ingrepen uit om de onveiligheid op black spots terug te dringen.

Het ging daarbij onder andere om het aanleggen van verkeersdrempels op plaatsen waar wegen de dorpen binnenkomen en waar met name vrachtauto’s en bussen slachtoffers maken. Verder werden rumblestrips toegepast, zebra’s aangelegd en veiliger halteplaatsen voor bussen gecreëerd. Dat werd gecombineerd met voorlichting aan de lokale bevolking en de weggebruikers.

Op de drie locaties vielen jaarlijks gemiddeld 12 verkeersdoden en 240 gewonden. Betrouwbare statistieken over een reeks van jaren ontbreken, maar toch kon worden vastgesteld dat de maatregelen veel effect hebben.

De snelheid ter plaatse liep gemiddeld met ruim 13 km terug en dat leidt gemiddeld volgens de statistieken tot 59 procent minder verkeersdoden. Een lokaal opgezette ongevallenregistratiesysteem registreerde 66 procent minder ernstige ongevallen en ongeveer evenveel minder verkeersgewonden en verkeersdoden. En via de video-conflictobservatiemethode DOCTOR werden de helft minder conflicten waargenomen.

De maatregelen blijken ook kosteneffectief. De kosten per bespaarde ‘DALY’ (een eenheid die uitdrukking geeft aan het verlies van levensjaren door overlijden of invaliditeit), liggen lager dan 100 dollar.

De ambitie van Safe Crossings is om dit verkeersveiligheidsprogramma wereldwijd uit te rollen. Het programma is geschikt voor zogenaamde ‘low & middle-income countries’ waar het snelheidsverschil tussen regulier verkeer en kwetsbare weggebruikers tot veel ongelukken leidt. Voor eind 2017 wil Safe Crossings het programma op minimaal 100 locaties hebben geïmplementeerd.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.