Negenpuntenplan voor bereikbaarheid veertig grootste gemeentes

Geparkeerde fietsen
Foto: Inge

Gemeenten moeten voorkomen dat er woningen worden gebouwd, zonder dat duidelijk is hoe die bereikbaar blijven met het OV, de fiets en de auto. Dit kan onder meer door een mobiliteitstoets die deel uitmaakt van woningbouwopgaven. Het is één van de adviezen van de Mobiliteitsalliantie aan de veertig grootste gemeenten van Nederland. Rijk, regio en gemeenten moeten samen slimme keuzes te maken in de besteding van de 7,5 miljard euro die het kabinet beschikbaar heeft gesteld voor stedelijke ontsluiting in grote woningbouwgebieden.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “Negenpuntenplan voor bereikbaarheid veertig grootste gemeentes”

Pat Rick|15.04.22|15:19

Bij de bouw moeten we rekening houden met de demografie. Veel babyboomers zitten in hun veel te groot huis. Maak voor hen aantrekkelijke woningen, dicht bij veel voorzieningen. In de stad kunnen dit appartementen zijn (binnenstedelijk bouwen), gelegen rond OV-hubs. Natuurlijk wil de sector greenfield weer vele vierkante kilometers nieuwe woningen bouwen en zo makkelijk geld verdienen met copy-paste bouwen, maar de mobiliteitsproblemen zijn dan weer voor iemand anders.

Pat Rick|15.04.22|14:41

Wonen en mobiliteit kunnen niet los van elkaar worden gezien. In het buitenland spreekt het voor zich dat de voorsteden hoogwaardig en hoogfrequent worden verbonden met het centrum. In Kopenhagen krijgt de nieuwe wijk Nordhavn vooral een goede aansluiting met de fiets en een eigen metrolijn. Dat zou voor Havenstad in A’dam ook gedaan worden, middels een station op de lijn naar Zaanstad. In Nederland gaat men decennia lang polderen (N/Z-lijn, IJmeerlijn) en staan forensen al die tijd in de file.