Nieuwe Code VVR: hoe werkt de controle op veiligheid per rolstoel?

Rolstoelbus. Foto: iStock / Martin Bowra
Een chauffeur helpt de inzittende. Foto ter illustratie. Foto: iStock / Martin Bowra

De nieuwe Code Veilig Vervoer Rolstoelinzittenden (VVR) is per 1 januari 2022 ingegaan. Chauffeurs moeten hierdoor ongeacht of een rolstoel voldoet aan de ISO-richtlijn, en dus gecrashtest is, de afweging maken of een rolstoel veilig vastzetbaar en vervoerbaar is. Maar hoe werkt dit in praktijk? Sociaal Fonds Mobiliteit (SFM) verduidelijkt dit in een gratis online training.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “Nieuwe Code VVR: hoe werkt de controle op veiligheid per rolstoel?”

Stevie W|03.02.22|11:56

@Don Vandijk Inderdaad, weigeren is geen optie. Als je collega hem wegbrengt wie ben jij dan om hem niet mee terug te nemen. Zwaktebod weer van SFM,’als wij de oplossing niet weten leggen we het probleem gewoon bij de chauffeur neer’.
Ik vraag me af hoe een rechter oordeelt als er wel iets gebeurt met een rolstoel zonder stickers, legt hij dan ook de veranwoordelijkheid bij de chauffeur neer ? Ik betwijfel het.

Don Vandijk|03.02.22|00:06

Met andere woorden, er is helemaal niks verandert.. Probeer er maar eens een te weigeren die niet goed vastzetbaar is. Puntje bij paaltje moet je hem/haar toch meenemen, ook al is het onveilig. De meeste chauffeurs doen het maar want die willen niet een nieuwe baan zoeken.