Nieuwe Code VVR: hoe werkt de controle op veiligheid per rolstoel?
De nieuwe Code Veilig Vervoer Rolstoelinzittenden (VVR) is per 1 januari 2022 ingegaan. Chauffeurs moeten hierdoor ongeacht of een rolstoel voldoet aan de ISO-richtlijn, en dus gecrashtest is, de afweging maken of een rolstoel veilig vastzetbaar en vervoerbaar is. Maar hoe werkt dit in praktijk? Sociaal Fonds Mobiliteit (SFM) verduidelijkt dit in een gratis online training.
Verder lezen?
U hebt het maximumaantal gratis artikelen bereikt voor deze maand. U kunt een abonnement nemen om verder te lezen.
@Don Vandijk Inderdaad, weigeren is geen optie. Als je collega hem wegbrengt wie ben jij dan om hem niet mee terug te nemen. Zwaktebod weer van SFM,’als wij de oplossing niet weten leggen we het probleem gewoon bij de chauffeur neer’.
Ik vraag me af hoe een rechter oordeelt als er wel iets gebeurt met een rolstoel zonder stickers, legt hij dan ook de veranwoordelijkheid bij de chauffeur neer ? Ik betwijfel het.
Met andere woorden, er is helemaal niks verandert.. Probeer er maar eens een te weigeren die niet goed vastzetbaar is. Puntje bij paaltje moet je hem/haar toch meenemen, ook al is het onveilig. De meeste chauffeurs doen het maar want die willen niet een nieuwe baan zoeken.