Zo zal het alternatief voor de huidige BCT van de ILT werken

Inspecteur ILT
Bron: nieuwsbericht ILT

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) werkt aan een alternatief voor de Boordcomputer Taxi (BCT) en de bijbehorende BCT-kaarten. Hiermee wil de instantie het toezicht op de naleving van arbeids- en rusttijden verbeteren en efficiënter maken. Projectleider Henri van der Heijden legt uit hoe het alternatief eruit zal zien.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

20 reacties op “Zo zal het alternatief voor de huidige BCT van de ILT werken”

Peter Vriens|13.02.22|21:25

@Jorg,
2 jaar geldig klopt.
Bij de buren is geen gecertificeerde Bct van @2000 verplicht maar volstaat b.v. een digitax spiegelmeter met box.
Alles opgeteld echt veel goedkoper.
Daar is vrijheid van keuze.
De bct is voor bedrijven met personeel een ramp, bezorgd veel extra admin. Ingevoerde gegevens zijn onbetrouwbaar.
De bct was juist ingevoerd om alle bovenstaande problemen op te lossen.
Lees ook kommentaar v.Veldhoven.
We moeten niet voor de 2e keer ons laten gebruiken als proefkonijn.

Ton van Dalfsen|11.02.22|16:18

taxipro.nl/ondernemen/2021/02/18/kiwa-gaat-door-met-ontwikkeling-eigen-bct/

Ton van Dalfsen|11.02.22|14:19

En daarom Jorg, KIWA zou toch met een eigen ontwikkelde app komen? ILT probeert nu voor KIWA de weg vrij te maken. Allemaal handjeklap in de boevenwereld van ILT en KIWA.
Dus beter de tachograaf en kan je in het buitenland je kaart aanschaffen. Want de Tachograaf is europees geregeld. Tacho kaart voor weinig elders te kopen.

Jorg|11.02.22|13:46

Prima Ton, voor mij voldeed het groene boekje, voldoet de BCT en zal die tachograaf ook wel werken.
De KIWA is wel de grote zakkenvuller en arrogant bovendien, alleen daarom liever geen systeem door hun ontwikkeld.

Ton van Dalfsen|11.02.22|11:41

Beste Jorg, De Tachograaf is nog altijd het beste systeem voor de rij en rusttijden. Het heeft zich altijd bewezen in de transportsector. Of je nu goederen vervoert of personen vervoert. de rij en rusttijden blijft nog steeds aan elkaar verwant. Heel heel vroeger hadden wij het groene rij en rusttijden boekje voor zowel de transport als ook voor de taxi. Nu is de tachograaf zo ver door ontwikkeld dat het zelfs online uitgelezen kan worden. Dus waarom weer iets nieuws terwijl het systeem er al is

Jorg|09.02.22|17:43

Met alle respect Ton, het is nu alsof je de BCT beschrijft.

Ton van Dalfsen|09.02.22|14:40

EN bij de tachograaf kan je zelfs rijstijlanalyse bij hebben. goed voor de verzekeraars en bespaart kosten voor de grote ondernemers.
Dus Traksi en rijbeterbox is gewoon overbodig. op afstand uit te lezen. daardoor geld verspilling!

Ton van Dalfsen|09.02.22|14:13

Het alternatief is er al jaren.
Ze willen toch naleving van arbeids- en rusttijden ?
Net als bij transportsector ook bij taxi de tachograaf? en daarbij je eigen keuze voor taximeter. Er zijn meer dan genoeg aanbieders daarin.
Wat je rekent voor een rit gaat hun niets aan. De overheid controleert toch ook niet of de groenteboer de krop sla voor 50ct of €3,00 verkoopt?

Jorg|09.02.22|10:42

@ peter € 50 is alleen voor de kaart he, en maar 2 jaar geldig dus bijna net zo schandalig duur als in NL.
Tim-box zelf is €500 + een eigen meter, geen app!.
waar dan ook ze proberen toch wel zoveel mogelijk aan je te verdienen.

Peter Vriens|06.02.22|15:58

Iedereen die geïnteresseerd is in Taxi automatisering zou eens moeten goochelen op TimCard Taxi.
Zie wat er te koop is bij onze buren.
Waarom het daar wel werkt, b.v. met de fiscaal box.
Een beveiligde Tim Card Taxi €50.
De Taxi systemen die je kant en klaar kan kopen zijn monopolist ILT/Kiwa aan het uitvinden, maar worden wel 10 x duurder.
U krijgt de rekening wanneer dit doorgaat.
Door absurde regelgeving zijn we afhankelijk van slechts 1 fabrikant.
Waarom hier geen marktwerking?

Peter Vriens|06.02.22|12:10

Door “overbevissing” van de taximarkt, oorzaak komt voort uit de Taxiwet 2000, zijn er diverse problemen bij ontstaan, met name in de steden.
Verplichtte BCT heeft dit ondanks alle aanpassingen de laatste 15 jaar niet verbetert,
in tegendeel.
Uber/aanbestedingen b.v, zijn uiteindelijk funest voor Taxiklant en bedrijf.
Onoplosbaar met alweer een nieuw alternatief, waarin ILT feiten en cijfers verdraaid.
Big Brother is watching you, wat ILT kennelijk voorstaat werkt en gaat niet werken .

Cor Taxisnor Vandijk|03.02.22|14:30

goeden middag en meld een zwart rijder al 6jaar lang in de rijp in ursem en in alkmaar maar nee
daar doen ze niks aan in wat voor land leven wij vrij ondernemen ha ha ha waar hier in dit land
je moet alleen betalen en je mond houden en wil je werken eerst betalen gemeente kiwa rijschool
en ga zo maar door .neem alleen maar schiphol om je klanten op te hallen of weg te brengen
ja ja niemand die daar iets aan doet ja het leven zuur maken

Don Vandijk|03.02.22|00:03

De rippers hebben weer geld nodig, de ”nieuwe” Bct gaat uiteraard niet gratis verstrekt worden, ook al is en was de huidige Bct hun fout. Ik heb wel een idee voor een controle systeem, een soort boekje waar je je rij en rusttijden in bij kan houden. Eventueel zou je hier een soort notitieblok (rittenstaat?) bij kunnen voegen met klanten die je hebt gehaald en gebracht met adressen erbij ofzo. We weten allemaal dat het niet gaat om veilig taxivervoer maar om controle waar je zoal uithangt.

Taxi Amsterdam|01.02.22|13:55

En dan hebben ze het nu steeds over het klimaat en over het milieu. Haha en niemand die zich afvraagt wat al dat testen en mondkapjes enz wat dat met het klimaat doet? Het wanbeleid is echt werkelijk overal waar te nemen in alle lagen van onze samenleving. Fvd is niet mijn partij maar denk dat Thierry toch gelijk heeft. Rutte en zijn companen dienen de bevolking niet meer en ze houden ons met alles voor de gek. Misschien dus toch maar op fvd stemmen en hopen dat er positieve verandering komt.

Taxi Amsterdam|01.02.22|13:42

Zie bijv het artsen collectief. Al sinds het begin van de pandemie hebben zij een ander geluid op basis van wetenschappelijke bewijs / studies maar dat pastte niet in hun tunnelvisie angst / wanbeleid dus werden zij steeds maar weer geframed of als wappies neergezet. Ondertussen bleef Hugo de jonge maar doorgaan met zijn leugens en dat accepteerden wij allemaal. Je ziet het bijna met alles het is echt ongelooflijk hoe ons belastinggeld letterlijk verspilt wordt aan totale onzin.

Taxi Amsterdam|01.02.22|13:36

Het is echt verschrikkelijk dat wanbeleid iedere keer! Wat is dit toch voor een systeem waar we in leven? Iedere keer maar geld verspillen aan onzin en vooral niet luisteren naar vakmensen of mensen die met betere oplossingen komen. Al bijna 2 jaar lang omtrent corona zien we dat nu ook. Bijna alles wordt overgenomen van het advies van het omt en andere medici of vakmensen met een andere geluid die zijn wappies of die deugen niet. Terugkijkend hadden zij wel vaker gelijk dan Rutte en de jonge!

Taxi Volendam|01.02.22|11:40

De nadruk ligt weer op veilig, net als bij de huidige BCT destijds.
Eerlijke concurrentie, vrijwilligers diensten???
Zijn er cijfers bekend of Taxi’s onveiliger zijn dan het overige verkeer en eventuele oorzaak hiervan?
Het kosten/baten plaatje, heeft dat ooit aandacht gehad dan wel gewerkt?
Dat de BCT’s belofte’s niet waar heeft gemaakt, is geen nieuws.
Is het geen tijd voor een Wobverzoek om te voorkomen dat er wederom €200 miljoen en meer over de (taxi) balk gegooid gaat worden?

Duco Douwstra|01.02.22|10:59

Deskundigen worden bij het overleg over de alternatieve BCT vooralsnog niet uitgenodigd, in 2005 liepen zij weg uit het overleg, omdat zij geen enkel vertrouwen hadden in de halsstarrige houding van de ondeskundige ILT. Mijn advies aan de ILT is, breng eens een bezoek aan de regiecentrale van Willemsen en de Koning en kijk hoe het wel efficiënt moet en kan. Aanmelden via gezichtsherkenning smartphone een online server kan in 2023 operationeel zijn, vraag maar aan Wintax, Capman, Quipman enz.

Duco Douwstra|01.02.22|10:54

maakten. Ik blijf mij verbazen over het kunst en vliegwerk waarmee de ILT op voor mij dubieuze wijze het online monitoren en registreren van alle Taxi’s via een landelijke server blijven omzeilen en daar ook eens geen enkele verklaring voor hebben. Alle Taxicentrales en grote bedrijven monitoren al 20 jaar hun voertuigen online per seconde. Verzekeraars bieden hun klanten dit ook aan, alle moderne auto’s zijn van deze systemen voorzien.

Duco Douwstra|01.02.22|10:54

Met verbazing lees ik dit artikel over de “ALTERNATIEVE BCT” eindelijk erkend de ILT (de stelling van Douwstra en Urban) dat de vanaf 2005 geplande en ontwikkelde BCT aan geen enkel doel of eis voldoet of ooit heeft voldaan. Pas is 2016 werd de BCT echt verplicht gesteld. Het belangrijkste doel controle op de rij- en rusttijden heeft nauwelijks plaatsgevonden, in een enkel geval werd een pechvogel betrapt die kreeg dan een gigantische boete, terwijl er honderd anderen dezelfde overtreding ….