Zorg- en taxivervoer

KNV roept FNV wederom op te stoppen met staken

Bertho Eckhardt
KNV-voorzitter Bertho Eckhardt. Foto: TaxiPro

Werkgevers in het zorg- en taxivervoer, verenigd in KNV Zorgvervoer en Taxi, roepen FNV wederom op om te stoppen met het organiseren van stakingen in het zorg- en leerlingenvervoer. De voor 17 en 18 februari aangekondigde stakingen leveren de kwetsbare reizigers in het zorgvervoer opnieuw veel stress en een hoop ongemak op, aldus de brancheorganisatie.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is redacteur van Mobiliteit.nl en TaxiPro.

8 reacties op “KNV roept FNV wederom op te stoppen met staken”

Jelle Reitsma|15.02.23|15:40

Nog een korte toevoeging: de schuld ligt niet alleen bij de werkgevers, deze worden tegen elkaar uitgespeeld door de uitbestedingen; de goedkoopst wint.
We moeten ook van die manier van werken af. Geef bedrijven meer zekerheid en neem hen niet alleen aan op basis van “lekker goedkoop” maar ook de bedrijfsvoering in het algemeen. Blijft er voor de mensen die het praktische werk doen, de chauffeurs, ook iets meer over!

Arjan Steenstra|15.02.23|01:28

Ik vraag mij af of afgelopen zaterdag op de Dam ook veel Taxi chauffeurs aanwezig waren. Omdat de SP het ‘volks’protest had, en de FNV ook ruim vertegenwoordigd was, ben ik benieuwd of de SP opdracht tot deze aankomende staking gegeven heeft. Ik vermoed haast van wel, want de FNV heeft door de interne machtsstrijd veel leden verloren, en die moeten met organizing weer teruggehaald worden, omdat het in het parlement niet lukt om samen te werken met de halfbroer PVV op sociaal economische thema’s.

Johan Thien|14.02.23|21:26

Van mij mag de 12/5% regeling er van af, deze is namelijk zeer onvoordelig voor de taxichauffeur.
Bij een werkweek van 40 uur houd het in dat er ongeveer een uur per dag ingehouden wordt.
Ik heb zelden tot nooit een uur pauze eerder een halfuur en soms zelfs helemaal geen pauze ivm te weinig bussen en personeel.
Ps ik rijd contract vervoer, volgens mij is deze regeling wel gunstig voor het leerlingen vervoer maar niet voor contract vervoer.

WitBusjeMan Amsterdam|14.02.23|19:39

Helemaal niets over het protest/situatie op de dam. 🫶 wat apart zeg…. Niet nieuwswaardig omdat…

Erika Blokzijl|14.02.23|15:39

En weer wordt er alleen maar gekeken naar de kwetsbare klanten, niet naar de slechte CAO, ga zo door en er zijn geen chauffeurs meer om de kwetsbare klanten te vervoeren. Als dat het is wat de KNV graag wil

Rogé Harder|14.02.23|14:40

Ik snap überhaupt niet dat er een, zogezegd, akkoord an komen, terwijl er niet of nog niet onderhandeld is. Weer is er maar één bond akkoord gegaan en dus is het goed. Lijkt mij niet echt kloppen. Maar ja, als er toch geen stakingsbereidheid is, zoals wordt beweerd, waar maken ze zich dan druk om.

Stef Bouwhuis|14.02.23|14:07

De vraag is of deze manier van staken niet begint te lijken op chantage.

De werknemersorganisatie hanteert het devies ‘slikken of stikken’ als gereedschap tot afpersing. Dat is geen gelijkwaardige onderhandeling.

Na de gewone loonsverhoging zou men structureel kunnen gaan onderhandelen over een winstdeel voor werknemers gelijkwaardig aan de ‘plus’ voor Management en Aandeelhouders! Dan worden ondernemer, kapitaalverschaffer en werknemer veel gelijkwaardiger.

Rob Orsel|14.02.23|12:53

De kop van dit bericht had ook kunnen zijn:
FNV roept KNV op om met een betere CAO op tafel te komen.
Maar helaas schenkt Taxipro weer alleen maar aandacht aan de passagiers en niet aan de slechte CAO van de chauffeurs.