Versoepeling coronamaatregelen biedt perspectief voor taxibranche

Daklicht taxibus
Foto: Toyota

De versoepeling van de coronamaatregelen brengt de nodige aanknopingspunten voor de taxisector met zich mee. Per 1 juni mogen cafés, restaurants, musea en theaters weer beperkt klanten bedienen, wat een bescheiden groei in de vraag naar taxivervoer met zich kan meebrengen. Datzelfde geldt voor de opschaling van het openbaar vervoer. Bovendien is er zicht op meer versoepeling die gunstig kan uitpakken voor de vraag naar taxiritten.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Vincent Krabbendam

40 reacties op “Versoepeling coronamaatregelen biedt perspectief voor taxibranche”

Paul Kuijpers|11.07.20|10:17

Werkgever heeft gevraagd om corona positief klanten te rijden. Kan dit worden verplicht??
Heb dit geweigerd. En als je corona krijgt ben je dan je eigen risico zorg kwijt??
Kun je dit op werkgever verhalen?
Paul Kuijpers

Ruud Springintveld|18.06.20|19:23

Ik geloof dat mijn reactie al weer verwijderd is. Waarom? Ik wil alleen duidelijkheid wat er nu mag. Waarom krijgen we die duidelijkheid niet. Heeft iemand een idee waar ik hier voor terecht kan???

Ruud Springintveld|18.06.20|19:13

Ik zie dat dit laatste bericht van 18-5 is maar nu is het 18-6 en het is mij nog steeds niet duidelijk wat wel en niet mag.
Moeten we in de taxi 1,5 meter maatregel aanhouden of niet?
Ik krijg aanvragen binnen maar kan er eigenlijk niets mee.
Je kan op deze manier maar 1 persoon met auto of 2 personen met bus vervoeren. Maar ik zie wel dat de school kinderen met een volle bus van 8 personen vervoerd worden zonder scherm of bescherming. Deze zitten naast de chauffeur.Wanneer komt er duidelijkheid

Marit van Santen|18.05.20|10:57

Persoonlijk wil ik alles en iedereen wel rijden. Maar ik zit niet te wachten op boetes of erger, alleen omdat de regels zo verdomd onduidelijk zijn.

Marit van Santen|18.05.20|10:45

Kan TaxiPro niet een helder bericht opstellen met wat mag en wat niet mag?

Mag ik, als ik de voorstoelen van de achterbank scheidt, wel of niet 2 mensen op de achterbank meenemen? Moeten die van 1 huisgezin zijn, of mogen dat ook “gewoon” vrienden zijn? Hoe zit het nu precies met leerlingen vervoer? Mag ik een bus vol vervoeren? En was als ik er maar 2 of 3 heb, mag dat dan met mijn auto? Wanneer ben ik verplicht om zelf beschermingsmiddelen te dragen? Moeten passagiers daar zelf voor zorgen?

Clash Royale|11.05.20|13:14

Wat ik er mee wil zeggen is niet echt bedoeld richting of over Uber.
Het probleem is dat elkaar niks meer gegund wordt en we niet met onze neuzen een kant op gaan.
Er word als makke lammetjes gevolgd.
Niet alleen in de taxi maar dat gaat over alles in Nederland.
En daarbij hoeven we in Nederland geen taxi app voor wereldwijd maar Nederland zou al voldoende zijn.

Rick Van den berg|11.05.20|11:34

Reageert op Uber en niet op de andere meningen die ik had gegeven, en daaruit kan ik weer opmaken dat Uber wel degelijk in het systeem van chauffeurs zit als je nou wel of geen gebruik van maakt onbewust ben je er toch wel mee bezig en dat is dan weer de kracht van Uber dat je niet moet onderschatten de grootste wordt je niet van de 1 op de andere dag dat heeft tijd nodig en Uber is hoe dan ook op de goede weg wat wij als chauffeurs er van vinden….

Rick Van den berg|11.05.20|11:22

Dat is precies wat ik bedoel app is het probleem niet, maar probeer maar meer dan 100 miljoen klanten wereldwijd binnen te halen wordt natuurlijk een andere uitdaging van een hele andere orde.
Het is ook mij bedoeling niet om mensen aan te vallen, maar meer om mensen in de taxi branche bewust te maken dat op het oog hele goede bedoelingen (10.000 gratis Uber ritten) wel degelijk in vloed heeft op de markt. Maar wat mij vooral opvalt is dat meneer CLASH ROYALE net als vele andere chauffeurs

Taxi Volendam|11.05.20|10:04

@ C.R.
Een app ontwikkelen is het wiel uitvinden omdat die er zijn.
Geschikte App’s zijn wereldwijd te koop, bruikbaar voor een 1 mans bedrijf of grote centrale’s,
Kosten minder als 1€ per rit, maar je kan het net zo duur maken als je zelf wilt.
We hangen hier door toedoen van ILT “verplicht” aan de tiet van 1 Fabrikant, echter voor een fractie van het geld van wat een bct kost zijn er (reeds 20 jaar) prachtige systemen te koop.

Rick Van den berg|11.05.20|09:48

Gaan sneuvelen tijdens deze crisis en waar moet je dan heen als chauffeur…en iedereen gaat op de centjes letten en dan kom je als consument en als bedrijf op een gegeven moment uit bij Uber.
Dus het is naïef om te denken dat je niet met Uber te maken hebt of nooit iets te maken zal krijgen als chauffeur, zoals er over de Covid-19 werd gedacht ver van mijn bed show en kijk nu…..

Het is net zo naïef om te denken dat je even snel een app gaat ontwikkelen

Rick Van den berg|11.05.20|08:16

Clash Royale,

Ik had het niet specifiek over Amsterdam waarschijnlijk gebruikte ik het Uber en tto en koppel jij dat aan Amsterdam, weet jij wat nu het grootse probleem is dat er heel veel mensen denken zoals jij maar Uber is als Covid-19 het is een virus dat zich langzaam maar zeker aan het verspreiden is en voor dat je het überhaupt in de gaten hebt wat er gebeurt zit het al onder je huid en heb je geen keuze meer jij denkt wellicht ik werk voor een grote organisatie maar heel veel zullen

Rick Van den berg|11.05.20|07:58

Clash Royale,

Niemand verplicht je om voor Uber te rijden probleem is niemand rijd voor Uber en niemand gebruikt Uber want de auto’s en Chauffeurs zijn zogenaamd slecht rara hoe kan dat.
Feit is dat de meeste chauffeurs zzp’ers zijn en alles eruit halen wat er in zit of ze in dienst zijn of niet als ze voor een tto werken of niet en dat kun je ze ook niet kwalijk nemen maar het gaat hier om hoe je de markt weer in evenwicht kan brengen en dat gaat niet op de manier zoals het nu gaat.

Clash Royale|10.05.20|21:26

Rick,
Wie verplicht je om voor uber te rijden?
Als je daar geen brood mee kan verdienen moet je dat gewoon niet doen.
Als je 25% commissie te veel vind doe je het toch niet!
En daarbij de taxi wereld is groter dan alleen Amsterdam.
En kunnen de taxi ondernemers of zzp’ers toch zelf een app gaan ontwikkelen. Ik verwacht dat de kosten per rit tussen €1 en €2 zit.
Als daar animo voor is wil ik me daar voor wel gaan inzetten. Laat hieronder maar weten.

Rick Van den berg|10.05.20|15:17

de zorgmedewerkers terwijl de chauffeurs de grootste kosten hebben en het werk doen. wanneer houdt deze waanzin op!!!

Rick Van den berg|10.05.20|15:14

(let op dit hadden ze ook niet kunnen weten maar maken hier wel listig gebruik van of misbruik van) onttrekken zij nu op een vrij goedkope manier nog eens 10.000 van de markt waardoor chauffeurs van bv tto’s nog minder ritten krijgen en daardoor wellicht sneller failliet gaan wat natuurlijk het doel is van Uber. 10.000 ritten kost Uber geen drol met een beetje geluk kunnen ze het zelf gewoon afschrijven onder giften of reclame kosten ze doen het immers gratis ze sponseren

Rick Van den berg|10.05.20|15:12

Ook wordt de taxibranche in de Covid-19 getroffen door sluwe bedrijven als Uber die de markt nog sneller kapot proberen te maken voor hun eigen gewin Uber heeft onlangs 10.000 gratis ritten beschikbaar gesteld voor mensen in de zorg wat in eerste instantie heel nobel is maar eigenlijk is het een hele sluwe marketingstunt en zo werkt het: betaal je chauffeurs het minimum loon vraag minimaal 25% commissie voor ieder gereden rit en op het moment dat de branche op zijn kwetsbaar is nu.

Rick Van den berg|10.05.20|10:33

Ook is het zo dat de taxibranche hard wordt getroffen maar de mensen die er toe doen in de taxibranche vrijwel onzichtbaar zijn in vrijwel ieder tv of radio progamma zitten er mensen die hun sector vertegenwoordigen noem het maar op van theater tot horeca van sportverenigingen tot artiesten van luchtvaart tot festivalondernemers maar de taxibranche!!! oooja die ene keer dat ze niet in aanmerking kwamen voor het steunpakket van €4000 waarvan 80% van de branche helemaal geen recht op heeft omdat.

Rick Van den berg|10.05.20|10:30

Ook is het zo dat de taxibranche hard wordt getroffen maar de mensen die er toe doen in de taxibranche vrijwel onzichtbaar zijn in vrijwel ieder tv of radio progamma zitten er mensen die hun sector vertegenwoordigen noem het maar op van theater tot horeca van sportverenigingen tot artiesten van luchtvaart tot festivalondernemers maar de taxibranche!!! oooja die ene keer dat ze niet in aanmerking kwamen voor het steunpakket van €4000 waarvan 80% van de branche helemaal geen recht op heeft

Rick Van den berg|10.05.20|10:28

Welk perspectief biedt het dan eigenlijk!!! er is eigenlijk niet veel verandert de toeristen die komen voorlopig niet het uitgaansleven staat stil en het weer wordt beter en minder verkeer op de weg en verzekeraars die weigeren mee te denken met de taxibranche je rijd nog geen 15% van voor de Covid-19 maar een tijdelijke prijsreductie zit er niet in sterker nog daar de aanpassingen van de taxi moet je straks waarschijnlijk meer gaan betalen.

Clash Royale|09.05.20|09:22

Gaat het erom dat het mag?
Als je niet wilt of durft kun je dat toch gewoon zeggen.

Martijn Otto|08.05.20|21:16

De directeur van de WVS roosendaal heeft bepaald dat we straks met 5 passagiers weer in een bus mag zitten….. Verder geen info gehad mag dit????

Clash Royale|08.05.20|10:16

Welkom in Nederland.
Je kan toch gewoon zeggen dat doe ik niet.

Diana Celie|08.05.20|09:42

overal moet er 1.5 meter afstand zijn ,schermen tussen klanten in . maar over een taxi hoor je niks ik heb er wel 4 in de bus gehad met 8 grote koffers erbij ( heb geen kofferbak ) hoe moet ik die uit elkaar zetten . als voortgezet onderwijs weer gaat starten heb ik er 8 hoe dan ?

Stef Bouwhuis|08.05.20|00:04

Natuurlijk is er gebrek aan perspectief, maar als taxi’s zichzelf neerzetten als de veiligste vorm van transport, kan je nieuwe kansen creëren. Schoonmaak na elke rit. Is er ook een extra luchtfilter mogelijk? Het OV kan maar 40% worden belast. Maak afspraken met bedrijven en verander je dienstverlening.

Je kan in een busje zoals een Sprinter 2 passagiers vervoeren met de 1,5 meter maatregel. Een scherm vervangt de 1,5 meter niet. Een mondkapje ook niet, maar beiden bieden een heel klein beetje extra bescherming.

Stef Bouwhuis|07.05.20|13:02

Denk aan een goede afscheiding. Na elke inzittende een goede reiniging van aangegeven aanraakvlakken. Markeer met stickers vlakken, die ‘aangeraakt kunnen worden’, omdat die na elke taxirit worden gereinigd. Denk aan wijktaxiwerk. Biedt ouderen in samenwerking met winkels, die ouderen een specifieke openingstijd gunnen een veilig transport (heen en weer) aan. Biedt daarvoor vaste prijzen (natuurlijk in overleg met instanties). Maak reclame voor de Taxi als het veilige alternatief voor het OV.

Arash Ayubzadeh|07.05.20|12:41

2e ronde financiële steun zou ik zeggen mr. President. Schiphol vliegt nog altijd op 10% zoals gehoord op het nieuws en code oranje voor vliegverkeer. Conclusie: geen toeristen, geen cruise, geen zakelijk vervoer tussen schiphol en Den Haag, die korte ritjes tussen station en de stad werd al menigte niet blij van dis volop gaan rijden Heeft geen enkele nut.
Na september komt weer de diep in de taxi markt. Dit jaar zal voor de taximarkt de geschiedenis boeken Ingaan als funest.

Henry van der Aa|07.05.20|12:12

De echte grote klap moet nog gaan komen…..
Versoepeling perspectief mooie woorden , echter je kan er nog niet een half brood van kopen
Financieele bijsturing komt voor veel jongens te laat en gaat niet zo ver als gedacht
Persoonlijk ben ik van mening dat het TaxiVervoer/Bedrijf er in het algeheel er maar erg bekaaid afkomt
Wederom een stapje richting kunstmatige sanering …..

Taxi Volendam|07.05.20|11:52

O.V. valt onder de O.V. wet, de taxi onder de Taxiwet.

Rodney Barten|07.05.20|11:11

Voor de hele straattaximarkt zal er weinig tot geen werk zijn de komende maanden, toeristen en zakelijk vliegverkeer is er voorlopig nog niet en het beprekt openen van cafe’s en theaters zal ook weinig soulaas bieden. Ik mag hopen dat de er een tweede steunpakket gaat komen, anders zal het voor velen erg lastig worden.

Jaap K|07.05.20|09:27

Johan Schurink-Kraut Ben het niet helemaal eens dat Taxi geen O.V. is Hoe wilt U het taxivervoer dan noemen??

Taxi Volendam|07.05.20|09:25

Taxi valt onder het aanvullend O.V. dacht ik.
Je kan overwegen P.V.C. folie tussen voor en achter zitplaatsen aan te brengen. Goed te doen en er is geen constructie voor nodig. Bovendien brengt het lage kosten met zich mee.
Passagiers zijn verplicht zelf mondkapjes bij zich te hebben en te gebruiken .
Het is jammer dat de Taxi niet genoemd is bij de maatregelen die gisteren genoemd zijn op T.V.
Door de 1.5 meter eis zal je slechts 1 passagier tegelijk mogen vervoeren, busje misschien meer ?

Folkert Renkema|06.05.20|21:37

Hoe zit het met groepsvervoer, klanten (lichamelijk / geestelijk beperkt) van en naar de dagbesteding brengen? Gaat dit ook weer van start?

Folkert Renkema|06.05.20|21:33

Hoe zit het met groepsvervoer, klanten (lichamelijk/geestelijk beperkt) naar de dagbesteding brengen? Gaat dat ook weer van start?

Jeroen van Amstel|06.05.20|21:32

Schermen mogen niet in de auto!! Dit is een aanpassing aan het voertuig en dus dient dat door het RDW goedgekeurd te worden, RDW keurt de schermen af omdat er geen typegoedkeuring voor is.
Let op!! Het kan zijn dat in dit geval je verzekeraar bij een ongeval niets uitkeert.

Johan Schurink-Krauts|06.05.20|21:14

@Paul van den Beuken: Taxi is geen OV

@Johan Nijmeijer: Nee, je dient de 1,5 meter in acht te nemen, dus scherm blijft voorlopig zitten

Johan Nijmeijer|06.05.20|20:31

Mag het scherm weer uit de taxi, moet de passagier en de chauffeur een mondkapje dragen? Of blijft het scherm en blijft de klant achterin zitten zonder mondkapje?

Johan Nijmeijer|06.05.20|20:29

kan het scherm weer uit de taxi? Moeten de klanten en chauffeurs mondkapjes dragen? Of blijft de klant achter het scherm zitten zonder mondkapje?

Jeroen van Amstel|06.05.20|20:20

Ik zie weinig perspectief in deze maatregelen, veel kleine kroegen zullen gesloten blijven alsook de theaters.
Voor de vervoerder in het schoolvervoer zal het werk enigzins toenemen maar het is maar de vraag of ze hiermee hun bedrijf overeind kunnen houden.
Zolang de bedrijven geadviseerd wordt de medewerkers zoveel mogelijk thuis te laten werken zal er weinig zakelijk verkeer op gang komen, hierin speelt ook de luchtvaart ook een belangrijke rol, dus zolang er niet gevlogen wordt…..

Paul van den Beuken|06.05.20|20:17

Is het de bedoeling dat in er in de Taxi / Taxibusjes ook mondkapjes gedragen moeten worden net als in de trein/tram/bus/metro als er meerdere personen in zitten?