Vrijwillige vervoersdiensten

Taxichauffeur Rob Krabben niet blij met komst AutoMaatje: ‘Verkapt taxivervoer’

Taxichauffeur Rob Krabben
Taxichauffeur Rob Krabben bij het gemeentehuis Oost Gelre. Foto: Olivier Smits

Taxichauffeur Rob Krabben is helemaal klaar met de opkomst van vrijwillige vervoersdiensten. Eind vorig jaar heeft zijn gemeente, Oost Gelre, besloten de pilot ANWB AutoMaatje uit te rollen. Volgens hem is dit een vorm van illegaal taxivervoer. Daarom gaat hij met de gemeente in gesprek om dit onderwerp aan te kaarten. “Dit speelt onder veel taxibedrijven in Nederland.”

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is redacteur van Mobiliteit.nl en TaxiPro.

10 reacties op “Taxichauffeur Rob Krabben niet blij met komst AutoMaatje: ‘Verkapt taxivervoer’”

Stevie W|12.03.23|09:19

Want het is wel duidelijk dat onze overheid de meest onbetrouwbare partner is in het ondernemen.

Stevie W|12.03.23|09:17

Het is en blijft broodroof, hetzelfde als kringloopwinkels met inhouse een fietsenmaker en lunchroom gerund door ‘vrijwilligers’.
Het werken tegen kostprijs zoals gesteld wordt klinkt leuk, maar dan zou er ook een fictief loon moeten worden berekend voor de vrijwilligers die dit met behoud van uitkering doen.
Feitelijk zouden de taxibedrijven die zich bij dergelijke gemeenten willen inschrijven voor het WMO/aanvullend vervoer hier eisen aan moeten stellen, dit als solidariteit naar de branche.

Peter Vriens|04.03.23|13:04

@ Math Paas.
De vergoedingen voor dergelijke diensten zijn meestal 0.35 per km, per persoon !
Een kleine auto verbruikt plmns 9 cent brandstof per Km waardoor “zonder winstoogmerk” niet van toepassing is.
Belbussen: rijden met 8 betalende passagiers, de opbrengsten per km zijn dan hoger dan de wettelijke toegestane taxi/bus tarieven.
We hebben het dus wel degelijk over personenvervoer tegen betaling: vergunningsplichtig !
Voor mensen met een kleine beurs is er de regiotaxi / Valys.

Duco Douwstra|03.03.23|10:18

Kijk dan maar eens achter op jou schadeformulier, daar staat duidelijk de vraag “ Is er sprake van: verhuur zonder chauffeur/taxi/goederenvervoer voor derden enz” bij vervoer van personen tegen betaling, dus ook tegen geringe betaling is er sprake van taxivervoer en dien je een taxivergunning te bezitten plus een speciale TAXIVERZEKERING voor de wet dient iedere Nederlander op gelijke wijze behandeld te worden, als jij of belbussen enz. deze verplichtingen niet hebben dan taxichauffeurs ook niet

Math Paas|02.03.23|21:52

Ik vind als gepensioneerde dat ik met mijn eigen auto mensen in mijn buurt met een kleine beurs en zelf geen eigen vervoer hebben naar de winkel of ziekenhuis mag brengen voor een kleine vergoeding. Taxi is niet betaalbaar ook openbaar vervoer niet voor een grote groep mensen.

Duco Douwstra|02.03.23|18:37

Chauffeurs die personen vervoer tegen betaling verricht dienen allemaal over dezelfde vergunningen te beschikken als alle reguliere taxichauffeurs , alle varianten zoals belbus, ANWB, enz. dienen dus door de ILT van de weg gehaald te worden. Maar de corrupte inspectie discrimineren taxichauffeurs en faciliteren wetsovertreders, zoals de taxibranche 18 maanden lang een heftige strijd moesten voeren tegen Uberpop om zodoende de ILT tegen heug en meug dwingen Uberpop te stoppen, en TAXIVERZEKERING?

Cor Taxisnor Vandijk|02.03.23|16:04

GOEDEN MIDDAG HET IS EN BLIJF EEN PUIN BAK OOK BIJ HET .I.L.T
IK HEB AL ZOVEEL KEER SNORDERS AAN GEGEVEN MAAR NIKS HOOR HET GAAT GEWOON DOOR ZIJ DOEN NIKS
MAAR IK BEN AL ZOVEEL KEER VAN DE WEG GEHAALT VOOR HET KLEINSTE DING EEN BOETE
WAT EEN ONRECHT IN DIT LAND .IN ALKMAAR RIJDEN ER WEEKEIND ZO VEEL ROND MAAR NIKS HOOR
HET GAAT GEWOON DOOR IK BEN ER MEE GESTOP

Cor Taxisnor Vandijk|02.03.23|15:59

GOEDEN MIDDAG HET IS EN BLIJF EEN PIJN HOOP OOK BIJ HET I.L.T
IK HEB AL ZOVEEL KEER AAN GEGEVEN WAAR ER SNORDER RIJDEN MAAR NIKS HOOR HET GAAT GEWOON DOOR EN MIJN GEWOON VAN DE WEG HALEN EN VOOR KLEINSTE EEN BOETEN EN BROOD ROF GAAT GEWOON DOOR

Stef Bouwhuis|02.03.23|14:04

Overigens vind ik dat dat taxibedrijven in wijken en regio’s misschien ook vaker deel-vervoer moeten aanbieden. Door stapeling van personen is een tarief van € 6 tot € 7 mogelijk. Je moet natuurlijk wel de bewoners goed informeren over het project en aangeven dat als zij korte afstanden kunnen afleggen voor dit bedrag. Dan zijn ze niet afhankelijk meer van vriendendiensten om zich te verplaatsen. Wat je wilt bereiken is dat je 4 tot 6 personen per uur binnen korte afstanden kan verplaatsen.

Stef Bouwhuis|02.03.23|13:59

Hij heeft volstrekt gelijk. Als je vrijwilligers, die uit een andere bron een (loon)vergoeding krijgen in de vorm van een uitkering het werk van een taxi chauffeur laat uitvoeren, dan moet je die (loon)vergoeding van elders optellen bij die zogenaamde onkostenvergoeding van € 0,35 per kilometer. Dus is het personenvervoer van derden tegen betaling en dat valt onder de taxi licentie regelgeving. De maximale fiscale onkostenvergoeding is € 0,21. In die € 0,35 per km zit ook al een verdiendeel.